Sider

torsdag 22. desember 2011

Biscotti med sjokolade og kirsebær.

Biscotti er en av de tingene jeg lager hvert år, så det er egentlig ett av mine syv slag. Men innenfor rammen av biscotti, er det jo så mange variasjonsmuligheter! Grunnoppskriften er grei, den bør inneholde noe nøtter og noe tørket frukt, jeg bruker gjerne aprikoser. Og så må den smakssettes med sitron. Det er min base. Men så er det variasjonene. Jeg har lenge hatt en fast variant i appelsin- og mandelbiscotti, de syntes jeg smaker helt nydelig! De finner du her. (Her finner du også bilder som viser hele stekeprosessen.)
I Asiaforretningen her om dagen kom jeg over tørkede kirsebær, og da bare ramlet det inn i hodet mitt: Kirsebær og sjokolade! Nam! Så da var det bare å sette i gang. Her har du dagens variant. Om du ser nøye etter, vil du oppdage at jeg har redusert sukkermengden med 100 gram fra oppskriften med mandel og appelsin. Det kunne jeg fint uten å forringe smaken, så 400 gram sukker er nå min faste mengde til en porsjon.





Ingredienser:
500 gram mel
400 gram sukker
3-4 egg
1 ts bakepulver
1 god skvis sitron
2-300 gram grovt hakkede mandler


Hakk mandlene grovt, for eksempel i Tupperwares Herb Chopper. Rist de lett i en tørr panne på middels varme. Avkjøl noe. Bland det tørre (inkludert nøttene) i en mikser eller i en bolle for hånd. Tilsett presset sitron. Pisk eggene lett sammen. Tilsett eggene litt etter litt, til en fast deig. Det kan godt bli for mye med 4 egg, så prøv deg fram. Så delte jeg deigen i to. I den ene halvparten hadde jeg revet skall av en appelsin. Det blir de tradisjonelle.

I den andre halvparten hadde jeg ca 70 gram tørkede kirsebær og 100 gram mørk sjokolade. Jeg brukte pellets fra Valrhona, som jeg hakket grovt.

Vend dette inn i deigen. enten jeg bruker mikser eller ikke; dette vender jeg inn for hånd.

Form deigen til pølser. Jeg lagde fire pølser, og tok sjansen på å steke alle på samme plate. Det gikk nesten bra, for de flyter litt ut. Stek ved 180 grader i 30 minutter, 5 minutter lengre om du lager færre og større pølser. Ta de ut av ovnen, og la de hvile i 3-4 minutter. Senk temperaturen i ovnen til 150 grader.
Bruk en god brødkniv, og skjær opp pølsene i skiver, litt på skrå. Tykkelsen bør være 1-1.5 cm, men det hender jeg lager de nærmere 2 cm. Legg skivene ut over en stekeplate, og tørk i ovnen i ca 10 minutter. Om de ikke virker helt ferdige etter 10 minutter, skal du være klar over at de fortsetter å “tørke” etter hvert som de kjøles ned.

La de avkjøle på rist. Oppbevar dem i kakeboks. Jeg har pakket noen i cellofan og laget engletags, fine små gaver til de som ikke rakk bake biscotti selv. Sammen med Karameller med havsalt blir de en søt, liten gave!



Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...