Sider

onsdag 14. desember 2011

Hjemmelagede karameller med havsaltdryss.

Jeg har laget karameller for aller første gang! Du store, for en fantastisk morsom greie. Jeg tror karameller er det beste jeg vet, og når det i tillegg kombinerer salt og søtt, ja da er jeg helt slått ut!! Dååån, sier jeg bare. Oppskriften har jeg hatt lagret siden jul i fjor, men da ble det ikke tid. Det kan jeg jo angre på… Jeg fant de på bloggen til Maria, Marias salt og søtt. Hennes bilder er nok noe bedre enn mine, men smaken er sikkert omtrent den samme! Skal du kun lage en ting til jul, anbefaler jeg dette!


Du trenger:
150 g sukker
150 g lyst brunt sukker
100 g smør
2 dl kremfløte
3 ss lys sirup
1 ts saltflak, f.eks Maldon
litt nøytral olje




Finn fram en form, ca 15x15 cm. Jeg hadde faktisk en Tupperwareform i perfekt størrelse, men ideelt sett bør du nok ikke bruke alminnelig plast. Glass, keramikk eller metall er nok best. Legg bakepapir i formen, og smør med noen dråper nøytral olje.
Finn frem en tykkbunnet kjele. De fantastiske TupperChef-kjelene mine er jo supre til dette. Ha i det vanlige sukkeret (ikke det brune) og 2 ss kaldt vann.
Løs opp sukkeret med vannet på middels varme. Sett opp platen litt, og kok opp. Hos meg sukret det seg slik som når du brenner mandler, men det smelter igjen. Pass godt på, og rør av og til. Det må ikke brenne seg, men bli som rødbrun karamell. Ganske mørkt, men ikke brent. Det tar fort vekk 5-10 minutter.

Ta kjelen litt vekk fra platen, og rør inn brunt sukker, smør, fløte og sirup. Rør dette sammen så godt det lar seg gjøre. Det kan klumpe seg igjen, for karamellen er varm, og de andre ingrediensene er romtemperert. Men når du begynner å varme opp igjen, vil det smelte sammen i en herlig masse. Kok opp, og la dette koke til temperaturen når 120 grader. Bruk et sukkertermometer, det koster godt under 100 kroner på Traktøren. Har du ikke et, så kan du gjøre kuleprøven for å se om karamellen er ferdig. Det gjør du på følgende måte: Ha iskaldt vann i et glass. Når massen har kokt 15-20 minutter, slipper du en dråpe av karamellen oppi. Tøm ut vannet, og du skal nå kunne forme den til en kule mellom fingrene. Hvis karamellen er for myk til at du kan trille en kule, så kok mer og prøv igjen om 5 minutter.
Jeg brukte en drøy halvtime.

Når massen er klar, trekker du kjelen av platen. Hell massen over i formen, og jevn ut ved behov. Dryss så Maldonsalt over. Jeg brukte en drøy teskje.la karamellen stå til den er avkjølt, hvelv den på en fjøl, og del opp i passe biter. Jeg delte i 6x6. De ble ganske store, så du kan godt dele i mindre biter.


Pakk de inn i matpapir eller cellofan, og ha de i en tett boks til de skal nytes/gis bort.



Legg gjerne noen karameller i en liten klar pose, pyntet med juleklistremerker. Søt liten gave, det her.
Mine har blitt færre for hver dag, så jeg skal lage en dobbel porsjon seinere denne uka. Fantastiske gaver! Så se opp kjøre kollegaer, her kommer det litt å putte i hulltannen!

1 kommentar:

Laila H. Fjelle sa...

Mmm! Skal prøves! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...