Sider

søndag 18. august 2013

Supergode mellomgrove brød fra Schakenda.

Bildet er tatt med iPhone. 
Jeg er svoren fan av Morten Schakenda. Så stor fan at da jeg traff han i sommer, ble jeg redusert til en fnisende, rødmende tenåring som ikke fikk sagt et ord. Gjett om jeg angrer! Skulle så gjerne fortalt hvor flott og flink jeg syntes han er, og hvor mye jeg elsker bakeboken hans. 

Vi var innom Bakeriet i Lom på andre dagen, og jeg tok mot til meg og spurte om sjefen sjøl var der. "Jada, han står der og baker" svarte en søt liten ekspeditør.
Morten Schakenda skriver i MIN bok!
 "Eeehhheeeææææhhee.... Tror du han vil signere kokeboken hvis jeg kjøper en?" spurte jeg. "Klart det" fikk jeg til svar. Ikke bare ville han signere, men han kom faktisk bort, og skrev en super hilsen til min sønn også. (Jeg kjøpte Schakendas Bakeskole, for barn. Jeg burde ha kjøpt en ny bakebok til meg og, så jeg hadde hatt en til stas og en til bruk. Ja-ja, kan ikke huske på alt.)

Jeg ble altså redusert til en fnisende, Justin Bieber-frelst, uartikulert, rødmende tenåring... av en baker, tenker kanskje du. Bakeriet var smekk fullt, det var kø til langt utenfor døren. "Alle" hadde hørt om "Bakeriet i Lom", men ingen så ut til å merke seg hvem jeg sto og rødmet for. I etterkant har jeg skjønt at selv om mange har hørt om Schakenda, har mange flere hørt om Bakeriet. Det var i grunn meg som følte at jeg møtte århundrets kjendis. 


Junior og Øistein på Brimi Sæter. 

Da vi gikk derfra sa sønnen min: "Mamma, nå har vi begge møtt heltene våre! I går møtte ( og snakket vi med) Øistein (fra Øisteins Tegneblyant på NRK3), i dag møtte vi Schakenda. Nå har drømmene våre gått i oppfyllelse, ikke sant"?
Så sant som det er sagt... 

Klikk på "Les mer..." så får du oppskriften og!




Jeg skulle ønske jeg bodde i Lom. Jeg skulle ønske jeg kunne handlet brød på Bakeriet i Lom hver dag. Det kan jeg ikke, selv om vi hadde en fantastisk Norgesferie på vei til Lom. Og bare så det er sagt; vi reiste om Lom utelukkende for å reise innom Bakeriet. At vi på veien opplevde mye flott, var bare en bonus. Det var Bakeriet som var målet!
Så når fjellet ikke kan komme til Muhammed, får Muhammed komme til fjellet. Jeg får bake sjøl, da!

Bollene har jeg bakt lenge. De finner du HER. Nå har jeg forsøkt meg på Mellomgrovt brød, med stor suksess! For et holdbart, flott brød! Til og med moren min, gjærbakstdronninga, lurte på hva jeg hadde gjort for å få de så saftige! Og hun fikk tildelt et halvt, dagsgammelt brød. 


Men før du begynner, hvis du har orket å henge med så lenge da, skal du få noen tips som Schakenda deler i boken sin. Det er de som gjør at jeg har suksess med min gjærbakst.


Baketips for gjærdeig:

1. Gjærbakst tar tid! 
Gjør noe annet mens du venter, du kan godt "glemme" deigen litt. 
2. Bruk kald væske. 
Deigen skal eltes så mye at energien fra eltingen skaper perfekt temperatur for gjæringsprosessen likevel. 
3. Elt lenge. 
Eltingen gjør deigen smidig, lett å jobbe med, og ikke mist det skaper et glutennettverk som gjør at deigen hever bedre.
4. La deigen få utvikle seg av seg selv.
Hev deigen i romtemperatur. Ikke fall for fristelsen til å raske på prosessen ved å sette deigen varmt, som på et badegulv eller i varmt vann. 

Da er du klar for å bake. 



Du trenger: 
1 1/4 kg hvetemel
50 g sammalt rug grov
50 g siktet rugmel
50 g sammalt spelt
50 g sammalt hvetemel
50 g havremel
40 g maltekstrakt
1 l vann

20 gram salt
15 gram gjær

Ha alle ingrediensene unntatt salt og gjær i en eltebolle. Elt raskt sammen, ca. 2 minutter, og la den hvile i 30 minutter. Ha så i salt og gjær, og elt videre i 15-20 minutter på sakte fart. De siste to minuttene elter du ganske raskt. 

Smør en bolle med litt olje, og ha deigen over i den. Dekk til deigen med plast, og la den heve i ca 3 timer, minst. Den skal bli dobbelt så stor, minst.
Ha deigen ut på en melstrødd benk, del den i tre, og form hvert emne til runde boller. Dryss litt mel over. La de hvile under plast i ca en time. 
Gjør klar tre brødformer. Ha deigene i formene, strø med litt mel, og dekk med plast. La brødene heve igjen til dobbel størrelse, minst. Det tar alt fra 1-3 timer. 
Ikke hev deigen på en varm plass, men på en lun plass uten trekk. Jeg har et godt egnet hjørne på kjøkkenbenken. Langt unna åpent vindu og trekk fra verandadøra.


Tatt med iPhone
Varm opp ovnen til 220 grader. 
Når brødene er ferdig hevet setter du de inn i forvarmet ovn. Hell inn 1/2 dl varmt vann i bunn av ovnen, og lukk døren raskt. Dette gjør du for å få sprø skorpe. 
Hvis du har en skikkelig skarp kniv, kan det bli flott å snitte de litt på toppen før du har de i ovnen. Jeg gjorde ikke det, men de ble flotte likevel. 
Etter 5 minutter skrur du ned varmen til 180 grader, og steker videre i 35-40 minutter. Jeg tar brødene ut av formene de siste 10 minuttene, for å få skikkelig skorpe hele veien rundt. Ikke alle former krever det, så du får prøve deg fram.


Tatt med iPhone
Avkjøl brødene på rist. Prøv å unngå å skjære i det første før det er avkjølt, selv om det er vanskelig. Brødet holder bedre om du ikke slipper ut så mye fuktighet før det er avkjølt. På den annen side, det første brødet går ofte med samme dag... Med smør og brunost....

Brødet holder seg fantastisk! Og det er ypperlig å fryse. Hvis du har mulighet, kan du gi opptint brød en kjapp 5-minutter i ovnen for å friske opp skorpen igjen. Nydelig!!


Bilder fra Bakeriet i Lom. Skillingsbolle og cortado. Uteservering og fint vær. Nei, bedre enn dette blir det ikke!
Eller boller og kanelsnur så langt øyet rekker...






2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, når du tilsetter gjær og salt etter at deigen har hvilt. Hvordan får du eltet gjæret og saltet inn i deigen ? Går ut ifra at det er 15 g fersk gjær det er snakk om.
Takk :-)

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei Anonym :-)
Som det står i oppskriften: "Ha så i salt og gjær, og elt videre i 15-20 minutter på sakte fart. De siste to minuttene elter du ganske raskt."
Jeg lar deigen hvile i bakebollen, og eltekroken lar jeg stå klar. Så da er det bare å fortsette etter den lille "luren" :-)
Og ja, du har rett. Det er fersk gjær jeg mener. Det burde jeg helt klart presisere.
Lykke til med baksten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...