Sider

tirsdag 3. mai 2011

Entrecote med timianpoteter og kryddersmør

En skikkelig lørdagsbiff er godt av og til. Det ble ikke på grillen denne gangen, men neste gang skal Weber fram! Jeg tar ikke regn for et svar!
Velg den en skikkelig biff. Det saftigste kjøttet er det med litt skikkelig marmorering. Denne entrecotebiten fant jeg i grillutvalget på Rema. En skikkelig plugg! Tykke skiver er å foretrekke, de blir mest saftig.



Ingredienser:
entrecote
salt og pepper
Poteter
salt og pepper
timian
god olje
En halv kinesisk hvitløk
(eller 1-2 fedd vanlig hvitløk)
en neve friske urter
en klype salt
ca 75-100 gram smør
litt chilipasta

La kjøttet ligge fremme i romtemperatur i minst en time. Sett ovnen på 220 grader C, og begynn på potetene. Jeg er utrolig svak for søtpotet, så jeg tar med en slik og. Vask potetene, og skrell søtpoteten(e). Skjær potetene i skiver, ca. en cm tykke. Legg de i en form som du har hatt litt god olje i. Ringle litt olje over, og krydre med salt og pepper. Dryss til slutt med frisk timian. Gjør det samme med søtpoteten, men den skjærer jeg i staver. Inn i ovnene, i ca. 20-25 minutter. Disse timianpotetene fikk jeg inspirasjon til fra Matprat en gang, de er gode både til okse- og svinekjøtt, og kylling. Timian er nok mitt favorittkrydder!
Så lager du kryddersmøret. Jeg bruker Tupperwares Herb Chopper, den er super til å hakke urter, lage pesto, og nå også kryddersmør. Hakk en halv kinesisk hvitløk sammen med en neve friske urter. Jeg velger basilikum. Ha så i smøret, det bør være mykt. Jeg har også i en liten klype maldonsalt, og litt chilipasta. Sambal olek eller Black Boy sin Chili på glass funker fint. En halv teskje, eller etter smak. Hakk videre, og vips: perfekt kryddersmør.
Når potetene er halvferdige, deler jeg biffen i ønskede skiver. Varm en panne med litt olje og litt smør, og sørg for at det er “smokin’ hot” før du legger i biffene. Senk så varmen til middels høy, og stek til det så vidt piple kjøttsaft ut på toppen. Det tar ca 3 minutter, avhengig av tykkelse. Snu så biffen, og stek tilsvarende lenge på andre siden. Trekk pannen til side, og la biffen hvile i pannen mens resten gjøres klart, og du legger opp på tallerkenene. Så er det bare å si: Spis og nyt!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...