Sider

torsdag 26. mai 2011

Salat med marinert pasta.

Kjedelig nok har jeg blitt sykemeldt for en periode med senebetennelse i skuldrene. Jeg vet jo hvorfor, det er for mye tid foran dataen, det. Det er derfor lite blogging om dagen, men jeg har litt på lur som jeg skal poste fremover, og så lager jeg jo enkle retter, da. Verst var det faktisk da Junior hadde bursdag for et par uker siden… og jeg måtte ty til Toro ferdigposer. Det var ikke gøy, siden jeg er så glad i å bake, men ungene merket ikke noe! De var superfornøyd. Takket være mamma og hennes boller, og gode venninner som hjalp til, ble det storslått bursdag her.
Men over til dagens rett! Vi stunner på salat av og til, og selv om sommeren ennå glimrer med sitt fravær, frister det med sommerlige retter. Etter et lite raid i fryser og kjøleskap, endte vi opp meg en kombinasjon av kylling og svin på proteinsiden. Kjøleskapet var fullt av grønt og rødt, så det var ikke noe problem. Og min kjære, gode venninne Pernille har nettopp kommet fra Italia, med deilig parmesan! Til meg!! Men det beste – og viktigste i denne salaten er pastaen: Marinert fullkornspasta.
Kok den mengde pasta du vil bruke. Fullkornspasta fra Barilla er veldig godt. Når den er ferdig, skyller du den i kaldt vann for å stoppe kokeprosessen. I en bolle har du ca like mengder god Balsamico og god olivenolje. Så finhakker (eller presser i hvitløkpresse) 1-2 fedd hvitløk. Jeg bruker ett fedd til pastamengden til 2 personer. Litt salt og pepper, og vips: “marinade” til pastaen. Vend pastaen i dette, og la det stå mens du vasker og kutter alt grønt.
Så er det bare å “montere”: legg opp på fatet/asjetten i det forholdet du liker. Vi hadde hjertesalat, stekt aromasopp, cherrytomater, rødløk, vårløk, stekt kylling og svinekjøtt, avokado, grissini og parmesan. Jeg er ikke så glad i dressinger, men gode eddiker er jeg veldig begeistret for! Så jeg drypte litt daddeleddik fra Godsaker på Kongsberg over. Den minner om godt lagret balsamico, søt og fyldig samtidig som den er syrlig og gir mye smak.
Så er det bare å sette seg ned: Spis og nyt!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...