Sider

onsdag 19. oktober 2011

Får i kål.

Det er ikke høst uten. Fårikålen skal på bordet her hjemme, selv om jeg er den eneste som liker det, da. I fjor lagde jeg ikke fårikål, og fikk helt noia. Til slutt måtte jeg ty til Fjordland. Helt greit, men ikke som den en lager selv. Det er utallige måter å løse dette på. Mange har begynt å bruke finere og finere lammekjøtt til fårikål. Det går helt klart på bekostning av smaken. Jeg har valgt å gå for det klassiske fårikålkjøttet av lam, med gode kraftbein og litt fett på. Men også rause kjøttstykker! Jeg kjøpte to kilo direkte av slakteren, og var veldig fornøyd med pakkene. Her er min sammensetning:


Du trenger:
2 kg fårikålkjøtt av lam
2 kg hodekål
4 ts hel pepper
3 ts salt
5 dl vann


Kålen deles i båter. Legg kjøtt og kål lagvis, kjøttet først. Legg kjøttet med ev. fettside ned. Mellom lagene strør du salt og pepper. Ha til sist over kokende vann, og sett på platen. La dette få et oppkok, før du lar det stå og trekke (nesten koke) i 2-3 timer.


Jeg lar det gjerne stå 3 timer, for jeg liker det best når alle smakene er kokt frem og det gjør ikke meg noe om kålen ikke er grønn lengre.

Server med kokte poteter. Det er ikke noe i veien med å fryse ned rester i porsjoner, men da uten potet. Den smaker nemlig ikke noe godt når den er tinet opp igjen. Namm, det er HØST!


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...