Sider

fredag 21. oktober 2011

Eggerøre a la Schønberg Erken.

Henriette Schønberg Erken ble født i 1866, og gav ut sin første kokebok i 1895, og sin mest kjente bok, Stor kokebok for større og mindre husholdninger, i 1914. Den ble trykket i 200.000 eksemplarer, og selges fremdeles. Jeg har en moderne utgave, I Schønberg Erkens kjøkken av Harald Osa. Den eggerøren har jeg laget mange ganger, så nå bruker jeg ikke oppskrift lengre. Men poenget er at eggene ikke skal overkoke, og at man skal bruke litt skikkelige meieriprodukter. Dette er en deilig helgefrokost, eller en god lunsjrett. Eller en rask middag de dager det kreves, hvor du kanskje skal videre til svømmetrening eller fotball. Bedre enn en grandiosa, i alle fall! Og med et speltrundstykke til, blir det sunt også.
Jeg har hatt noen skinkestrimler i, men du kan godt ha i fisk eller reker. Litt røkelaks er nydelig!



Finn frem:
4 økologiske egg
4 ss fløte
litt ekte smør
en klype salt
gressløk
ev skinke, røkelaks eller reker




Visp 4 gode egg lett sammen ned fløte og salt. Eggerøre er nok den retten hvor eggene kommer mest til sin rett. Forskjellen blir stor på eggerøre av billigegg og skikkelige økologiske egg. Jeg bruker alltid eggene til Gry Åmot fra En liten hønsegård i Bevergrenda, De selges på Rema 1000 i Kongsberg. De er skikkelig kortreiste, de har reist ca 5 km! Og så er de supergode!!
Smelt ca en spiseskje smør forsiktig i en panne. Det skal ikke bli brunt. Ha middels til lav temeratur på pannen, og ha i eggene. La dette sette seg litt, før du trekker massen inn mot midten. Du skal IKKE røre, bare trekke eggemassen inn mot midten. Mot slutten har du i en til to teskjeer med mykt smør. Ta pannen av varmen rett før eggerøren er ferdig. Den skal være myk, blank og fremdeles klissete. Eggerøer som er kornet og tørr, er igjelkokt. Hvis du skal ha i skinke eller fisk, ha i dette når eggerøren har begynt å stivne, helt i begynnelsen.
Klipp over gressløk, og server. Dette er skikkelge egg! Sånn skal eggerøre smake!




2 kommentarer:

Anonym sa...

Matfløte el kremfløte?

Cathrine Møller Øyen sa...

He-he, fruen selv ville nok sagt at eneste fløte er kremfløte. Men jeg syntes matfløte fungerer fint og, jeg :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...