Sider

fredag 25. november 2011

Hjemmebakt rugbrød.

Det er mye fokus på kaker og konfekt i disse dager, så hvorfor ikke bake noe sunt? Og så kan du nyte hjemmebakst med god samvittighet, og kose deg. Og kanskje fryse ned til seinere i jula!
Disse rugbrødene er sunne, gode og mettende. Jeg deler de i to, og fryser ned alt bortsettfra en halvpart. Den spiser jeg fersk! Og det hender jo at jeg deler...


Du trenger:
500 gram fin sammalt hvete
250 gram fin sammalt rug
100 gram helkorn
1/2 pakke tørrgjær
1/2-1 teskje salt
4,5 dl kruskakli
1 dl linfrø
9 dl lunkent vann

Bland alle ingrediensene. La deigen gå i en mikser i 10-15 minutter på middels hastighet. Deigen skal være ganske løs.


La den stå å heve til dobbel størrelse, tildekket på et lunt sted. Fordel i to brødformer, og etterhev i en halv time.


Stekes på 200 grader i ca 40-45 minutter.


Ha de ut av formene, og avkjøl på rist. La det kjøles nesten helt ned før du begynner å skjære i dem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min deig klatrer opp eltekroken og over den runde skiven, hvis du skjønner hva jeg mener. Utrolig irriterende og vanskelig å rengjøre. Har du opplevd d samme? Noen triks du kan dele?

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei på deg.
Her spørs det hva slags kjøkkenmaskin du har. Jeg opplever dette med Kitchen Aiden av og til, men jeg bruker nesten alltid min gamle Kenwood til gjærdeiger.
Men jeg har en venninne som lager mer gjærbakst i Kitchen Aid, og hun tar væsken i før det tørre. Kanskje du kan prøve det?

Beklager at jeg ikke kan hjelpe mer... Hvis du baker mye, sjekk om du kan få deg en brukt Kenwood på www.finn.no

Lykke til!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...