Sider

tirsdag 8. november 2011

Lemon cupcakes - sitronmuffins med sitronkrem

Ungdomsklubben Ohana, som jeg jobbet ved tidligere, fylte nylig 10 år. I den forbindelse ble jeg spurt om jeg ville bake noen cupcakes. Jeg er jo ikke vanskelig å be om det, akkurat. Så da fordypet jeg meg (igjen) i min favorittbakebok, “The Hummingbird bakery cookbook”. Sjokolade faller i smak hos alle, så halvparten måtte bli Devil's Food Cupcake. Den andre halvparten valgte jeg å lage med sitronsmak, altså Lemon Cupcakes. De ble nydelige! Friske og saftige, med god smak av sitron. Denne bør prøves! Litt helgekos eller hvis du skulle være så heldig å få kaffegjester?
Denne oppskriften er til 12 alminnelige cupcakes, eller ca 24-30 minicupcakes.


Ingredienser:
120 gram mel
150 gram sukker
1 1/2 teskje bakepulver
2 spiseskjeer sitronskall
40 gram (usaltet) smør
120 ml melk
1 egg


Sørg for at alle ingredienser er romtempererte. Sett på ovnen på 170 grader.
Bland sammen mel, sukker, bakepulver, sitronskall (kun det gule på sitronen) og smør i en mikser til det blir en kornete masse. Bland egg og melk, og ha dette i røren. La mikseren gå til du har en klumpfri masse, men ikke for lenge.


Fordel røren i et muffinsbrett som er foret med papirformer, og stek ca midt i ovnen ved 170 grader. Alminnelige muffins trenger ca 20-25 minutter, minimuffins trengte akkurat 15 minutter i min ovn. Prøv deg fram, alle ovner er forskjellige. La muffinsene avkjøle noe i formen, ca 5 minutter, før du flytter de over på en rist. Avkjøles helt før de pyntes.


Sitrontopping:
250 gram melis
80 usaltet smør (romtemperert)
2 spiseskjeer med revet sitronskall
25 ml helmelk eller fløte
ev. et par dråper gul farge


Miks sammen smør, melis, sitronskall og ev. gul farge til en jevn masse. Tilsett melk, og miks videre i minst 5 minutter. Jo lengre du mikser, desto luftigere blir kremen.



Ha kremen i en sprøytepose, og lag fine topper på muffinsene. Da har du fått flotte Lemon Cupcakes! Hvis du vil, kan du pynte med strø, kakepynt eller revet sitronskall.



Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...