Sider

onsdag 11. april 2012

Kjeks på pinne - cookie on a stick!

For en tid tilbake så jeg en genial ide, nemlig å stikke en ispinne i deigen når du lager cookies! Kjeks på pinne!
Så i påsken fant jeg fram favorittoppskriften på amerikanske cookies, kjøpte ispinner på Traktøren og satte i gang.
Kjempesuksess blant ungene i gata, og bestilling til Juniors bursdag.
Ideen fant jeg hos Marias Salt og Søtt, se lenke her, men oppskriften er på mine favorittcookies.Du finner hele fremgangsmåten HER, men jeg gjentar oppskriften i all enkelthet:

Ingredienser:
2 ½ cups (600 ml) hvetemel
1 teskje natron
1/2 teskje salt
1 cup (240 ml) smør
1 cup (240 ml) farin
3/4 cup (180 ml) godt pakket lyst brunt sukker
2 store egg
1 teskje vaniljeekstrakt eller godt vaniljesukker
2 cups (480 ml) sjokoladedråper eller hakket sjokolade, mørk

Jeg har skaffet meg et amerikansk målesett med cups, og foretrekker det framfor å veie. Da blir ofte forholdene mest korrekt, føler jeg. Men du kan fint jobbe med metriske mål, altså!

Denne vaniljeekstrakten fikk jeg av amerikanske norskbosatte venner, de lager dette fast. Heldige meg!! Den er laget på tonnevis av vaniljestenger og rom.

Når du har blandet deigen ferdig, setter du kuler med deig på et stekebrett, og stikker en ispinne godt inn i deigen, ca midt i. Så steker du som vanlig på 190 grader i 12-15 minutter, litt avhengig av størrelse og ovn.

La kjeksene ligge et minutt eller to på stekeplaten før du avkjøler på en rist. Da blir de sprøe og gode, og pinnen sitter skikkelig fast.

Kult og morsomt til både store og små, og spesielt artig i barnebursdager.


Fornøyd Junior!!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...