Sider

onsdag 12. desember 2012

Hjemmelagde torskekaker med blomkål- og brokkoligrateng.

Fiskekaker er en sunn og barnevennlig fiskemat, og den eneste måten jeg får i sønnen min hvit fisk på. Enkelt og greit å kjøpe også, kaste de i panna eller ovnen og visp! Ferdig.
Lenge har jeg lurt på om den hjemmelagede varianten var bedre, så til slutt måtte jeg prøve. I tillegg fant jeg veldig god torsk på Smartclub, så da var det bare å prøve. I mange av oppskriftene jeg fant, var det anbefalt å bruke fersk og ikke frossen fisk, så da passet det jo fint med god og fersk torsk.

Sammen med disse fiskekakene serverte jeg en enkel grønnsakgrateng. Ganske enkelt blomkål og brokkoli i en hvit saus, med litt ost på toppen. Godt, og enkelt.


 Fiskekaker:
500 gram fersk tosk
5-7 dl kald melk
2 ss potetmel
litt nyrevet muskatnøtt
salt og pepper

Fisk og melk må være kjøleskapskaldt. Begynn med å dele fisken i terninger. Ha den i en foodprosessor, og kjør den til en grov farse. Bruk gjerne pulsfunksjonen, så ikke du får malt for godt. Strø over potetmelet sammen med krydder, og spe med melken mens du pulser maskinen. Ikke kjør foodprosessoren lengre enn du må! Nå har du en fin farse, som gir nydelige fiskekaker.


Varm en panne med litt smør eller olje (eller ghee). På middels sterk varme former du kakene med to skjeer i pannen, eller med godt fuktede hender. Stek til kakene får en fin stekeskorpe på begge sider, før du legger de i et ildfast fat og ettersteker de i stekeovnen sammen med gratengen i 5-10 minutter.


Den fiskefarsen vi ikke spiste opp, stekte jeg i pannen før jeg frøys de ned. Så tinet jeg de, før jeg varmet de opp i ovnen når vi skulle spise dem.


Blomkål – og brokkoligrateng:
1/2-1 brokkoli
1/2-1 blomkål
ca 100 gram revet ost med mye smak
5 dl lettmelk
3-4 ss mel
litt revet muskat
litt salt og pepper

Del grønnsakene i buketter, og kok de halvveis i vann med litt salt i. lag en hvit saus av å vispe ut mel i litt kald melk, og spe med resten av melken. Kok opp under omrøring, og la koke i minimum 5 minutter for å bli kvitt melsmaken. Juster med mel/melk etter hvert til du får en litt tykkere hvit saus. Smak til med salt, pepper og litt nyrevet muskatnøtt (eller malt muskat).
Fordel grønnsakene i sausen, ha over i en ildfast form og topp med litt revet ost. Cheddar eller emmentaler passer fint, eller hva du måtte ha i skapet. Stek i ovnen ved ca 200 grader til osten er lett brun.
 

Server med kokte poteter. Sammen med gratengen hadde vi ikke noe behov for saus eller smør.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...