Sider

søndag 10. februar 2013

Fastelavensboller.


Fastelavn er så godt som over, boller er bakt og fortært, men risene fra Sanitetskvinnene lyser opp litt til. Jeg fikk ikke postet noe på bloggen i forkant, men bolleoppskriften min ligger jo her fra før. Ville bare dele den en gang til, og friste med bilder fra årets bakst.
Og hvis du ennå ikke har forsøkt denne bolleoppskriften, vil jeg anbefal den på det varmeste. Har du først fått til denne, kan jeg nesten garantere at du ikke bruker annen oppskrift igjen!
Jeg serverte mine boller med lettpisket krem og hjemmelaget, rørte bringebær fra Mimmis hage! Friskt, med deilig smak av sommeren vi går mot. 

Du kan lese utfyllende forklaring med bilder i denne lenken: Fantastiske boller!


Du trenger:
1 kg hvetemel
1/2 liter melk
150 gram sukker
15 gram salt
15 gram kardemomme
1 stort egg
50gram fersk gjær
150 gram romtemperert smør i terninger

Ha alle ingrediensene unntatt smøret i en bakebolle. Gjæren smuldrer du bare mellom fingrene. Dette skal elte så lenge at du ikke trenger å stresse med å røre ut gjær osv. Melken tar du rett fra kjøleskapet! Ikke varm opp væsken! Gjær trives best i temperaturer mellom 20-30 grader C, og med energien som blir tilført deigen under elting, får deigen høy nok temperatur.
La deigen elte i minst 15 minutter i en kjøkkenmaskin med eltekrok, jeg kjører Kenwood på gjærdeiger.
Når deigen er smidig og slipper kantene, tilsetter du smør i terninger og elter videre i minst 15 minutter til. Sørg for at alt smøret er eltet godt inn.
Legg plast over deigen, og la den stå å heve i romtemperatur til dobbel størrelse. Jeg lar den stå minst en time på en lun, men ikke varm, plass.



Når deigen er hevet ferdig, deler du den opp i ca 20 emner, og triller til boller. Dette blir ganske store boller, men det er helt ok! Sett bollene på et stekebrett med bakepapir eller annet stekeunderlag, og la de etterheve under plast i minst en time til, til ca dobbel størrelse. Etterhevingen er veldig viktig!

Pensle med egg. 

Bollene kan bli litt skrukkete når de har kjølt seg ned, men de blir like flotte igjen når du varmer de opp!

Stek ved ca 180 grader i ca 15 minutter. Avkjøl på rist.



Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...