Sider

onsdag 6. februar 2013

Porsjonsostekake i glass

Noen ganger er jeg enig med Rema 1000, det enkle er ofte det beste. Jeg skulle ha to venninner på besøk, og trengte noe jeg kunne lage ferdig i god tid. Jeg kom over noen nydelige jordbær dagen før, og da lagde desserten nesten seg selv, i mitt hode. Kremost + bær + kjeks = ostekake i en eller annen form!

Porsjonsserveringer er lettvint, og kan være litt lekkert. Og veldig enkelt, ingen boller eller fat som må sendes rundt, alle får samtidig, osv. osv.

Jeg lagde denne flere timer før, og lot den stå kjølig under litt plastfolie. Denne oppskriften holder til 3-4 porsjoner.





Du trenger:
1 beger kremost
ca 1 dl creme fraiche
½ vaniljestang
1-2 ts sukker
3-4 Digestivekjeks
en kurv gode jordbær

Finn frem noen fine glass. Begynn med å skrape frøene ut av vaniljestangen. Ha disse i kremosten, og rør det ut sammen med litt sukker. Bland inn creme fraiche, og smak til. Knus kjeksen. Del jordbærene i 2 eller 4.

Begynn så å legge lagvis, først en skje ostemasse, så litt kjekssmuler, og så et lag jordbær. Fortsett i denne rekkefølgen, og avslutt med jordbær. Pynt med en liten kvast mynte, sitronmelisse eller basilikum.
Server, og nyt en deilig dessert.


P.S:
Hvis du ikke får fatt i saftige, søte jordbær akkurat nå, kan du «marinere» jordbærene. Rens de og del de i 4-6 biter. Legg de i en skål, og strø over 1-2 ts sukker, gjerne rårørsukker. Da vil sukkeret gjøre jordbærene mykere, søtere og saftigere. Og litt mer klissete. Men de smaker godt. Dette bør du ikke gjøre alt for lenge før du skal servere, for sukkeret trekker saften ut av jordbærene, og det hele kan bli litt sausete. Men et veldig godt alternativ i perioder med vanskelig tilgang på gode jordbær.

4 kommentarer:

sa...

Hei :)
Jeg betalte en liten sum når jeg hentet på posten, men det var likevel mye rimeligere enn å kjøpe de i norge. HappyLights er fantastisk fine og gir en sånn herlig stemning i rommet når de tennes :)
Klem Anette

Cathrine Møller Øyen sa...

Takk, Anette!! Så hyggelig og praktisk at du svarte her i min blogg! Så fikk jeg "lurt deg" til å ta en titt!
Klikk på Anette over hvis du vil innom en utrolig hyggelig blogg!!

Anonym sa...

Heia Cathrine:)Tusen takk for en flott blogg:)) Har nettopp laget denne desserten til Valentines day, nå venter jeg bare på at min kjære skal komme og smake....

Mvh Sissel, Mo i Rana

Cathrine Møller Øyen sa...

Så hyggelig, Sissel!! Takk!

Håper det smakte!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...