Sider

lørdag 2. april 2011

Biscotti med appelsin og mandel

For en del år siden var det en delikatessebutikk i Kongsberg som het Mersmak. De hadde verdens beste biscotti. De utrolig søte jentene ga meg også faktisk oppskriften på disse. Jeg har laget disse mange ganger, og etterhvert har jeg satt mitt eget preg på oppskriften. Disse passer på verandaen til en god kopp kaffe eller espresso i vårsolen. Og de er nydelige til jul, som et alternativ til alle de tørre julekakene.


Bak og nyt!

*


Ingredienser:

500 gram mel
500 gram sukker

3-4 egg
1 ts bakepulver
1 god skvis sitron
2-300 gram mandler (og ev pistasj)
skall av en appelsin


Bland alt det tørre i en mikser.

Tilsett presset sitron.

Pisk eggene lett sammen.

Tilsett eggene litt etter litt, til en fast deig.

Det kan godt bli for mye med 4 egg, så prøv deg fram.

Denne gangen delte jeg røren i to, og hadde appelsinskall og litt presset appelsinsaft i den ene halvparten, og ca 100 gram grovt hakket aprikos fra pose i den andre halvparten.

Form til to pølser på en stekeplate, enten med bakepapir eller Tupperware sitt silikon bakeunderlag.

Stek ved 180 grader C i 35 minutter.



Jeg liker å la den stekte pølsen hvile i 3-4 minutter før jeg begynner å skjære den opp. Da er det lettere å få pene skiver. Skjær opp i ca 1-1,5 cm tykke skiver med en god brødkniv.



Legg skivene utover på en stekeplate til ettersteking. Dette er for at kakene skal bli tørre og sprø. Tørk de i ovnen i ca 10 min ved 150 grader. Tilpass etter skivenes tykkelse. Men de virker ikke helt ferdig tørket når du tar de ut, så prøv deg fram. Alle ovner er jo så forskjellige. Legg kakene på en rist til de er avkjølt. Oppbevares i kakeboks. Jeg har mine i en gammeldags metallboks.


Og så til slutt: nyt!

3 kommentarer:

Hege Anita sa...

Disse er bare så utrooooolig gode, omtrent samme oppskrift jeg bruker. Men de varer jo en knapp uke!! Litt FOR gode mao.

Inger B S sa...

Disse høres nydelige ut - og må prøves!

Cathrine Møller Øyen sa...

Tusen takk, Inger! Og ja, jeg liker de godt!
Og så kan du variere nøtter og frukt i det uendelige, tranebær, tørkede fikner, aprikoser, valnøtter, mandel, pistasjenøtter; det er bare fantasien som setter grenser!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...