Sider

onsdag 27. april 2011

Rosa pikekyss.

Noen ganger har jeg eggehviter igjen etter baking osv. Da er det greit å vite at de kan fryses, og fungerer like fint etterpå. Men hva bruker man de til? Det klassiske er pikekyss, eller marengs. Disse er enkle, gode og ikke minst; dekorative.


Så fine på bordet i jentebursdager, konfirmasjoner eller hvite til bryllup!


Jeg er jo litt rosa av og til, jeg da....


Så jeg nyter fargen.




Ingredienser:
4 eggehviter
1 klype salt
2 ts vaniljeekstrakt
2-3 dråper sitron
150 gram sukker

Ha eggehviter, salt, sitron og vaniljeekstrakt i mikseren, og kjør på høy hastighet til det har blitt et stivt skum.
Tilsett så sukker en spiseskje av gangen mens du fortsatt mikser. Visp til marengsen er skinnende hvit og lager lekre topper.
Vend marengsmassen lett sammen med en slikkepott til slutt, samtidig som jeg skraper av kanten og vispen.
Nå kan du farge massen hvis du vil. Bland fargen i med lett hånd og slikkepott, eller om du kun skal ha en farge, ha den i mot slutten av piskingen.
Jeg forsøker meg med to rosafarger.
Ha marengsmassen i sprøyteposer, og sett på en egnet tip. Jeg brukte 1M og 2G fra Wilton. 2G ble finest, den hadde flest tagger og ga mest mønster.
Nå skal de steke på 100 grader C i 1 time. Etter en time skrur jeg av ovnen, og så glemmer jeg de til dagen etter. (fungerer best om kvelden, og når du ikke skal bruke ovnen noe mer). Om du ikke lar de stå til dagen etter, så la de i alle fall få noen timer mens ovnen blir kald.
Og så er det bare å ta masse rosa, deilige bilder. Og nyte de på is, på cupcakes eller alene. Og gjerne sammen med en kaffe.
Noe så rosa og deilig!!!


12 kommentarer:

designhund sa...

åh, herlig!!
jammen er du flink!!

hilsen Tone;-)

Cathrine Møller Øyen sa...

Tusen takk, Tone!
Lekker bolgg du har også!

Familen Karlsen sa...

Nydelig Cathrine, jeg er din fan :-) Tone, nydelig blogg du også har :) Skikkelig flinke.

Hilsen Christina

Cathrine Møller Øyen sa...

Tusen takk Christina!

Anonym sa...

hei Cathrine! Lånte det ene bildet ditt til min Pintrest board "Tickeled Pink". Ser deilig ut!
Klem Siri

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei Siri.
Hva er det? (pintest??) Jeg har flere bilder, kan sende deg noen om du trenger originaler..

Klem Cathrine

Solveig sa...

hei :)
lagde disse for noen dager siden, fulgte oppskriften som den står..men mens de sto i ovnen ble de brunaktige..massen var rosa! stekte de på 100 grader på under og over varme, lurer på om de skal stekes på det eller varmluft? når vi stekte de på under og over varme ble de seige...lurte også på hvor lenge jeg skulle piske massen?

Cathrine Møller Øyen sa...

Oj, det var dumt! Jeg vet ikke sikkert hva som har skjedd, men kan ovnen ha vært for varm? De skalikke steke, bare "tørke". Kan det være noe med termostaten på ovnen? Jeg brukte varmluft, for jeg hadde to brett inni samtidig. Men du kan sikkert bruke over- og undervarme og.
Når det gjelder pisking, skal du piske til det er stivt. En ting som ikke står, er at eggehvitene bør piskes forsiktig de første minuttene, før du øker farten/kraften på vispen. Ha også i sukkeret gradvis, skje for skje. Da holder luften seg best i "deigen. Jeg kan ikke si hvor lenge jeg visper, for jeg ser når det er stivt. (du skal kunne holde bollen opp ned uten at eggehvitene faller ut). Ved å la de tørke i ovnen etter at du har skrudd den av, sikrer du at de blir sprø og ikke så seige. Kanskje du må steke lit mer enn en time for å få det til, alt er avhengig av ovene. Jeg kan bare forholdene på min. Håper dette kan hjelpe deg!
Cathrine

Vilde sa...

Super og inspirerende oppskrift, tusen takk! I går ble det lilla pikekyss og i dag rosa :) En posjon med moste jordbær i og en med hakkede pistasjenøtter. De står i ovnen nå og vi gleder oss! Et lite tips: Pistasjenøtter må finhakkes, ellers blir det fort propp i kremsprøyta.

Cathrine Møller Øyen sa...

Så flott! Kan du si noe om ca hvor mye jordbærmos dubrukte? Det er jo en fin måte å få rosafarge uten å bruke e-stoffer også!
Takk for tips, og takk for hyggelig tilbakemelding!!

Vilde sa...

På en halv posjon pikekyss brukte jeg ca 1 1/2 ss jordbærmos. Var redd det skulle bli for vått hvis jeg hadde i for mye. Brukte litt konditorfarge i tillegg for å få pen farge :) Ble veldig godt og friskt!

Cathrine Møller Øyen sa...

Tusen takk, Vilde. Dette må jeg prøve før jul!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...