Sider

onsdag 27. november 2013

Enkel pasta med pesto, bacon og solsikkekjerner.

Noen ganger haster det. Junior skal på trommeøvelser eller far skal på møte. Eller mor er seint hjemme, og før en vet ordet av det, ligger en Grandiosa i stekeovnen. Selv om det nå finnes utallige varianter, er de neppe noe kulinarisk høydepunkt…

Med bittelitt planlegging kan du lage en god og enkel pastarett på samme tid som det tar å steke en Grandis. Her er mitt alternative forslag i en hektisk hverdag.

Du trenger:
250-300 gram tørr pasta
200-300 gram tørrsaltet bacon
1-2 gode ss pesto
3-4 ss solsikkekjerner
Ev litt soltørket tomat fra glass

Sett over en kjele med vann til pastaen. Kok pasta etter anvisning på pakken.

Stek baconet i medium til varm panne med litt smør. Det kommer nok fett ut av baconet etter hvert, men det lille smøret hjelper stekingen i begynnelsen. Etter hvert som baconet blir ferdigstekt, legges det på et fat med godt med kjøkkenpapir under. Det trekker til seg overskuddsfettet og sørger for at baconet holder seg sprøtt.
Jeg bruker tørrsaltet bacon. Stort sett forsøker jeg å få tak i Grøstadgris, men hvis jeg ikke finner det, ser jeg etter annet tørrsaltet bacon. Jacobs, for eksempel. Hvis det er lange baconskiver, deler jeg de i to før steking.

Når du er ferdig med baconet tørker du ut av pannen. Så rister/steker du solsikkekjernene på medium varme i 3-5 minutter. Rist på pannen av og til, de skal ikke bli for godt stekt, bare få litt fin farge. Og så får de så mye bedre smak når du rister de litt i panna!

Når pastaen er ferdig, heller du av vannet. I en serveringsbolle (eller kjelen) blander du i pestoen, eventuelt sammen med litt god olivenolje. Strø over solsikkekjerner, bacon og soltørker tomat, eller server dette ved siden av så folket kan sette sammen selv.

Jeg bruker semi-soltørket tomat på olje, de kan du bruke rett fra glasset. Hvis du har soltørket tomat, kan du strimle den litt ned og legge den i litt kokende vann samtidig som du setter over pastaen. Da er den myk nok til å bruker over når middagen er klar.
Denne retter inneholder lite grønnsaker, så vil du inkludere litt mer fra 5 om dagen, kan du jo servere med en enkel salat.


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...