Sider

tirsdag 16. august 2011

Sjokoladekjeks med sitronfyll

Jeg har lenge vært fristet av noen lime- og sjokoladekjeks som jeg stadig ser på bloggen til TRINEs MATblogg, lenke her. De ser så usannsynlig gode ut, så jeg måtte prøve de i sommer. Det ble mer enn en runde, for å si det sånn. Men jeg byttet bort lime med sitron, og det var aldeles nydelig. Her kan du sikkert bruke bringebær og andre ting også, bare å ha litt konsentrert bringebærpure i fyllet i stedet for lime eller sitron. Dette blir nok en gjenganger hos oss. Tror jeg skal lage de til jenteklubb i helgen også, jeg!



Til ca 25-30 doble kjeks trenger du:
200-225 gram hvetemel
150 gram sukker
50 gram bakekakao
1 teskje vaniljesukker
1 ts natron
150 gram romtemperert smør
en klype salt
1 egg, sammenvispet

Sitronkrem:
50 gram smør
2 ts vaniljesukker
1-2 ts limesaft
skall og saft av ca 1/2 sitron (smak til)
ca 3 dl melis, eller til passe tykkelse


Bland sammen alt det tørre i en mikser, og ha i mykt smør. Rør inn dette før du tilsetter egget lett sammenvispet. Deigen skal være relativt fast. Sett den kjølig, minst en time.
Kjevle ut deigen. Den er ganske myk, så selv om den har stått kaldt, må du nok bruke en del mel. Stikk ut med pepperkakeformer eller liknende, det skal bli ca 50-60 kjeks. For moro skyld kan du jo lage et hull i halvparten av kjeksene, som fyllet kan “titte” ut av. Jeg brukte den største Wilton slett-tippen jeg har, du finner sikkert noe i skap eller skuff som er lite nok. Legg kjeksen på bakepapirkledt stekebrett. Stekes midt i ovnen ved 175 grader i ca 10 minutter. Se an ovnen din, kanskje du må justere steketiden et minutt eller to. La kjeksen avkjøles på rist. Rør sammen ingrediensene til sitronfyllet. Fyllet skal være smørbart, men virke tørt. Smør på en kjeks uten hull, og legg den med hull oppå. Press forsiktig sammen. Eventuelt kan du rulle kuler av fyllet som du legger mellom kjeksene, og presser sammen.
Kjeksene er best samme dag, men smaker også godt dagen etter. Du kan ev. velge å fylle de samme dag som du serverer de, hvis du planlegger å bake de noen dager før. Oppbevar kjeksene i tett boks. Kjeksene er holdbar en ukes tid, men som regel er boksen tom lenge før den tid…
Bak og nyt!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Sitat Mathias: mamma, kan ikke du spørre henne om hun kan lage flere sånne, for jeg har så lyst til å smake på de.
Klem fra Ellen

Cathrine Møller Øyen sa...

Mathias; jeg lover! Du skal få smake en dag du kommer på besøk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...