Sider

søndag 21. august 2011

Hvit sjokolademousse

Som jeg kanskje har nevnt før, har jeg venner i statene som er behjelpelig med å videresende varer fra nettbutikker. Jeg har derfor fått muligheten til å handle rett fra Wilton.com, og en del andre kule steder. En av de jeg kom over, var NY Cake. Der hadde de Valhronasjokolade til en litt hyggeligere pris enn her! Tidligere har jeg handlet dette hos Godsaker i Storgata på Kongsberg, men nå fikk jeg plutselig mulighet til å handle inn litt rimeligere. Så siden jeg ventet på en pakke fra Amerikalandet, kunne jeg jo slenge med litt til, tenkte jeg… Jeg fant fram, og tenkte at jeg får bestille en blokk eller tre, da. Hmmmmm – amerikanske mål er tydeligvis ikke min greie. Jeg endte opp med tre blokker à 1 kg hvit Valhrona, to poser à 1 kg mørk sjokolade i pellets, og ett kilo kakaopulver! Ups!!! Alle oppskrifter med hvit sjokolade mottas med takk!

Første forsøk på å bruke hvit sjokolade til noe godt var svært vellykket. Jeg skulle avslutte venninnekvelden med noe godt uten å ta livet av de, så mousse måtte jo være fint. (de hadde allerede klemt i seg to mektige retter). Jeg lette i kokebøker og på nettet etter den perfekte mousse, men fant i grunn ikke noen som var slik jeg hadde tenkt. Så da ble det egenprodusert oppskrift, og gjett om den var god! Den var tenkt til 6 personer, men holder til 10-12. Jeg fylte mye i Mariskålene mine, og de er store. Ennå ble det 4 porsjoner igjen i kjøleskapet.



Du trenger:
400 gram hvit sjokolade av god kvalitet
(eg. 390 til moussen og 10 gram til kokken)
1,5 dl melk
4 eggehviter
5 dl kremfløte
½ teskje sitronsaft


Begynn med å smelte hakket sjokolade i et vannbad. Sett en stål eller glassbolle over en kjele med kokende vann. Bollen skal ikke være i kontakt med vannet, det er dampen som skal varme og smelte sjokoladen. Når den er smeltet, tar du den av kjelen og har i melken. Bland dette forsiktig til en jevn masse. La det stå og kjøles noe mens du gjør resten. Pisk eggehviter stive med litt presset sitronsaft eller sitron fra flaske. Når det er stivt, vender du forsiktig litt av hvitene inn i sjokoladen.


Så vender du forsiktig sjokoladen inn i hvitene. Bruk en slikkepott eller en flat visp. Pass på at du ikke slår luften ut av hvitene.


Mens du holder på med dette, pisker du kremfølten til en veldig lett krem. Du skal stoppe med en gang fløten inneholder så mye luft at du kan lage myke topper, men før du får kakekrem. Vend dette inn i sjokoladeblandingen, igjen med lett hånd og forsiktighet. Fordel i glass/skåler/boller, og sett i kjøleskap. Minst to timer før servering, men kan og stå i kjøleskap til dagen etter. Bare husk å dekke den til med folie eller tilsvarende. Jeg serverte med mangoskiver, pasjonsfrukt og friske bringebær. Helt fantastisk.


Server, og ta i mot skryt!




2 kommentarer:

GoodCupcakesGood sa...

Heisann!

Jeg er inne å snuser i bloggen din. Utrolig mye godt du lager! Lurte på en ting. Det du skriver her om å kjøpe sjokolade i USA. Jeg kunne godt tenke meg det også. Hvordan klarer du å få tilsendt så mye uten at tollen tar deg? Jeg blir veldig glad for svar!

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei Caroline. Digget minitertene dine med blåbær, de vil jeg prøve!
Jeg har venner i USA som sender meg pakker. Jeg bestiller til det jeg vil kjøpe hjem til deres adresse, og så setter de ny lapp på og sender som gave. Dette var handlet fra http://www.nycake.com/
Jeg vet ikke om de sender, men du får sende en forespørsel og forklare den norske situasjonen. Kanskje de vil merke det som gave? Jeg har ofte fått positivt svar på slike henvendelser. The Cake Decorating Company i England gjør det!
I tillegg vil jeg minne om PALS i Oslo, der du kan kjøpe f.eks Callebaout sjokolade, god kvalitetssjokolade, til en hyggelig pris. De har så vidt jeg vet ikke Valrhona der, men i Danmark er Valrhona å finne til en noe rimeligere pris i de "poshe" matbutikker.
Jeg må nok nevne at mine Valrhona er flybårne av vår amerikanske venns pappa, som tilfeldigvis var på vei derfra da min sjoklade ankom.
Lykke til med handelen, håper du finner ut av dette!
Og PS: Jeg syntes bloggen din er fantastisk, så jeg lenker til den på min forside.
Mvh Cathrine

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...