Sider

tirsdag 23. august 2011

Laks med urteskorpe.

Vi har fått skolegutt, og det måtte feries! Så da var besteforeldre invitert på middag, og junior fikk bestemme middag. "Alt annet enn pølser" sa jeg, så da ble det laks. Det elsker junior, og mor liker å tilberede det, spesielt når vi er mange!
Laks er jo heldigvis også sunt! Det ble tradisjonelt tilbehør som sandefjordsmør og agurksalat, men med en liten vri. Sprø, frisk urteskorpe. Dette funker både til hverdag og fest. Og det kan legges på alle typer fisk, eller kyllingfilet. Denne gang blandet jeg i revet sitronskall, basilikum og olje. Sitron er er nødvendighet til laks, basilikum til smak og olje for å få det sprøtt.

Her er ingredienslisten:

Urteskorpe:
laksefilet, gjerne uten skinn og ben
ca 1-2 dl tørkede loffesmuler
4-6 stilker basilikumblader
skall av 1/2 - 1 sitron
2 ss olivenolje

Denne porsjonen holder til 4-6 personer, fisk tar du etter ønske. Den viktigste ingrediensen er tørket loff. Jeg har utrolig sjelden loff i huset, tror det er år siden sist. Derfor har jeg gått til anskaffelse av en pose med "bread crumbs", tørkede loffesmuler. Dette fant jeg på Asiabutikken. Supert!

Hakk urtene i Tupperwares urhtehakker, eller med kniv. Riv skallet (kun det gule, ikke noe hvitt) av sitronen, og bland urter og sitron med loffsmulene. Ha i olje, og bland godt sammen. Legg fisken i et ildfast fat, og salte og pepre den. Jeg la de litt for tett på bildet, så husk å ha en cm eller så mellom hver filet. Fordel urteskorpemiksen over fisken, jeg måtte ta et par biter uten i tilfelle junior ikke var fornøyd. Sett dette i ovnen ved ca 200 grader i 10-12 minutter, gjerne med lokk. Du kan eventuelt ta av lokket mot slutten, eller steke helt uten lokk. Tilpass tiden så ikke laksen blir for tørr, det er ikke noe godt med for mye stekt fisk!
Jeg serverte med alminnelige kokte poteter, kokt/dampet brokkoli, sandefjordsmør, agurksalat og da til slutt fisken. Smaker nydelig, så sett deg tilbake i stolen og motta hyllest fra gjestene.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...