Sider

søndag 4. mars 2012

Laks med purre og potetpure.

Dette er en deilig og rask hverdagsmiddag. Ingrediensene er lett tilgjengelig, om du ikke har de i kjøleskapet allerede, da. Skyen fra grønnsakene gjør retten saftig og smakfull, og gjør at du klarer deg fint uten saus selv om du velger kokte poteter til i stedet for purè.

Jeg syntes det er så lett å variere laksen, skulle ønske jeg var like god på torsk eller annen hvit fisk...



Til 3-4 personer trenger du:
laks, ca 180 gram per person
1 stor purre
2-3 gulrøtter
1/2 - 1 bunt brokkoli
2 dl grønnsakbuljong

Potetpure:
600-800 gram poteter
2-3 dl melk
(1-2 ts smør)

Skjær gulrøtter i skiver, purre i biter og broccoli i buketter. Ha litt smør eller olje i en panne, og vend gulrøttene litt rundt i panna. De skal ikke bli brune, bare begynne prosessen med å bli litt mykere. Ha i grønnsaksguljong, brokkoli og purre. Kok opp. Ha grønnsaker og kraft i en ildfast form, og legg fisken på toppen. Krydre fisken lett, med litt salt, pepper og ev. sitron/sitronpepper. Jeg bruker en Ultra Pro-form med lokk fra Tupperware, som dere sikkert har oppdaget er dette et av mine favorittprodukter. Har du ikke det, bruker du et passende ildfast fat med lokk, eller dekker formen med folie. Inn i ovnen ved 200 grader i ca 10-15 minutter, til fisken er akkurat ferdig.



Gutta mine er ikke så glad i kokt potet, så jeg lager ofte potetmos eller potetpurè. Så lenge du bruker en fettredusert melk og minimalt eller ikke noe smør, er potetmos sunt. Og så slipper du kanskje å ha saus til en del retter, når potetene er såpass "fuktige", der kan man fort spare en del fett.
Skrell og del potetene i terninger. Kok de møre i usaltet vann. Det er veldig viktig å ikke ha salt i kokevannet, da blir potetmosen seig! Hell av kokevannet, og mos de. Spe med varm melk, jeg bruker Ekstra lett. Spe til du får den konsistensen du vil ha. Rør eventuelt i en teskje eller to med smør, og krydre lett med salt og pepper. Da er det bare å servere!


Junior måtte få med sitt bilde også, han har tatt det selv! Han er vant til at mat skal fortograferes når det er vellykket og smaker godt, så da vil han gjerne ha med sin mat også!


Nyt middagen!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...