Sider

fredag 30. mars 2012

Pizzasnurr med skinke.

De grove pizzasnurrene jeg bakte for noen uker siden, forsvant i en fei. Nå begynner påsken å nærme seg, og jeg liker å være forberedt. Så i helgen bakte jeg en ny runde, denne gang dobbelt porsjon. For variasjonens skyld, valgte jeg et annet fyll denne gangen, nemlig skinke. Jeg har ofte (takket være min mann) en skinkeboks i skuffen, og den egnet seg ypperlig som fyll til disse snurrene. Nydelige å spiset til lunsj eller kvelds, gjerne med litt salat ved siden av. Og supre å ha i fryseren.



Til deigen trenger du:
1 kilo fullkorn hvetemel
eller en blanding av grovbakstmel og hvetemel
1 pk tørrgjær
1 dl god olivenolje eller rapsolje
½ teskje salt
ca 6 dl lunkent vann
litt pizzakrydder eller urtekrydder

tomatsaus
strimlet skinke
soltørket tomat

4-5 dl revet ost

Sett ovnen på 220 grader. Rør ut gjæren i lunkent vann (ca 30 grader, ikke mer). Ha i oljen, litt krydder eller finhakkede urter og saltet. Tilsett melet, og elt deigen godt sammen. Juster med vann eller mel om deigen blir for fast eller klissete. Jeg bruker en kjøkkenmaskin, det er enklere enn å elte for hånd, syntes jeg. Dekk bakebollen med plast, og sett deigen til heving. Den bør heve til minst dobbel størrelse.

Mens deigen hever, kan du gjøre klart fyllet. Jeg tok en boks med bogskinke som jeg delte opp i strimler. Så hakket jeg soltørket tomat og rev ost. I forkant hadde jeg laget en porsjon tomatsaus. Jeg brukte ikke alt, så resten frøys jeg ned etterpå.
Når deigen er ferdig hevet, deler jeg den i to, kjevler ut, og fyller. Se
Grove pizzasnurr fra tidligere for mer detaljert forklaring.
Jeg smører på tomatsaus, og fordeler skinkebiter og soltørket tomat utover. Så ruller jeg sammen, skjærer i skiver og legger på et stekebrett for etterheving. Dekk med plast mens det hever i ca 1 time.
Strø med ost før de stekes. Stekes ved 220 grader i ca 10-12 minutter.

Avkjøl på rist, og frys ned de som ikke spises opp.

Jeg tiner de før jeg skal bruke de, og lunker litt på de i ovnen ved 150 grader i ca 5 minutter. Da blir de helt som ferske igjen!Da er du klar for alle påskens utfordringer, med hjemmelagde pizzasnurr i sekken!

God påske!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...