Sider

søndag 25. mars 2012

Hvetesnurr med hvit sjokolade og pistasjenøtter.

Søndag er ofte bakedag her i heimen, men denne uken var det fredag som sto i hvetebakstens tegn. Da fikk Junior ta med seg to kompiser hjem etter skolen, og vi bakte boller og annet godt til det sto etter!
Da gutta var ferdige, hadde jeg et lite forsøk med resten av deigen. Det ble svært vellykket! Kanelsnurr er veldig godt, og jeg elsker den fine oppskriften min på kanelsnurr. Men det er og gøy å prøve noe nytt. I skapet hadde jeg nydelig, hvit sjokolade. Så da ble det snurr uten kanel, men med hvit sjokolade og pistasjenøtter. Aldeles fantastisk, skal du bake bare en ting i år, foreslår jeg at du prøver dette!
Deigen kommer fra Morten Schakendas fantastiske bok, Boller, brød og tilfeldigheter fra Bakeriet i Lom.
Du finner en grundig trinn-for-trinngjennomgang av bolledeigen her! Disse bollene blir alltid flotte og saftige, om du følger trinnene i oppskriften.
Men denne gangen tilførte jeg en ingrediens som tok bollene til en ny høyde. Mange tror at mel er mel, men det er det IKKE! Jeg bakte med Kvelde Mølles hvetemel, som er mer finmalt enn vanlig hvetemel. Det egner seg ypperlig i finbakst som dette, og løfter som sagt alle vaiantene av baksten ennå et hakk! Wow, sier bare jeg. Jeg får melet mitt fra Linn som driver Nystad Gårdsutsalg ved Efteløtbrua utenfor Kongsberg. Jeg har nevnt henne i tidligere innlegg, og skal etter hvert lage et eget innlegg om eggene og de søte hønene hennes. Inntil videre finner du henne på Facebook HER!

Så til snurrene!

Du trenger:
1 porsjon bolledeig (
se her)
100 gram mykt smør
150 - 200 gram god hvit sjokolade
100 gram hakkede pistasjenøtter (rå og usaltet)
eventuelt papirformer
Etter at du har fulgt oppskriften på bolledeigen, og den har hevet ferdig, kjevler du den ut til et rektangel. Smør med smør, og fordel hakket hvit sjokolade og hakkede pistasjenøtter utover. Det er lurt å unngå fyll på de siste cemtimeterene på langsidene, for da detter ikke så mye fyll ut når du ruller.


Jeg har fremdeles igjen en del hvit Valhrona etter et storinnkjøp, så jeg brukte en bar (200 gram) av det. Men jeg tok en liten smaksprøve også, så jeg brukte nok ikke hele...
Begynn å rulle fra langsiden. Skjær rullen i skiver, vurder tykkelsen selv etter hvor store du vil ha de. Jeg fikk mellom 25-30, glemte å telle før vi smakte litt her...


Jeg legger de i store muffinsformer, før jeg setter de på stekebrettet.


Dekk de til med plast, og la de etterheve i ca 1 time. Pensle med lettpisket egg.


Stek ved 180 grader i ca 15 minutter, men følg med, alle ovner er forskjellige. Avkjøl på rist, men sørg for å smake på en mens den er lunken.


Du store alpakka, de er så gode!!
De du ikke spiser opp, putter du i fryseren så fort de er kjølt ned. Og når du skal servere de igjen, tiner du de fitt på benken før du setter de i stekeovnen ved 150-160 grader i ca 3-5 minutter. Da blir de atter som nystekte. Eller gjør som vi gjorde i dag; lunk litt på de over et bål på tur i skogen.
Hvis du liker hvot sjoklade og pistasjenøtter, kommer du til å elske disse! Gang på gang....

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...