Sider

onsdag 29. juni 2011

Brownies

Verdens beste Brownies komme fra favorittkokeboken min, “The hummingbird bakery cookbook”. Jeg har bakt mange Brownies i min tid, men dette er den beste jeg har smakt. Og når du har gjort det er gang eller to, er det like enkelt som å blande en pose Toro! Det som tar tid i starten, er å lese oppskrift og måle opp. Likevel, det går ikke mye mer inn 5 minutter før denne er i ovnen. Denne er dessuten garantert fri for nøtter, om du har en allergiker i hus.
I boken skriver Tarek Malouf, mannen bak The hummingbird bakery, at dette er slik amerikanske Brownies skal smake. “Chewy, chocolatey and dense”. Ikke lett å oversette, men noe sånt som seige, sjokoladete og saftige. Og for sjokosjokk kan du tilsette sjokoladedråper, eller nøtter, som pekan og valnøtter for en mer voksen utgave.

Ingredienser:
200 gram mørk sjokolade
175 gram smør
325 gram sukker
130 hvetemel
3 egg
Sett ovnen på 170 grader. Hakk sjokoladen grovt, og ha den i en mikrosikker bolle som Tupperwares mikrokanne sammen med smøret. Smelt i mikroen ved ca 750 watt i intervaller på 20-30 sekunder, ca 2-3 ganger. Rør om med en liten slikkepott, til all sjokoladen er smeltet. Ha over i en bakebolle av et eller annet slag. Nå pleier jeg å sette en bollen på min digitale vekt. Ha i sukkeret, og rør til dette er godt blandet inn. Gjør det samme med melet. Mellom hver ingrediens nullstiller jeg vekten. Kjekt, ikke sant? Sparer oppvask, og gjør det hele så lett og enkelt. Til slutt rører du enn eggene, ett av gangen. Ha røren over i en form, ca 33x23 cm, altså drøyt A4. lasagnefatet i Ultra Pro-serien til Tupperware passer perfekt. Stek i 30-35 minutter. Den skal ha stekeskorpe, men likevel myk i midten. Avkjøl noe før du begynner å dele opp. Legg på fat og server. Du kan eventuelt drysse litt melis over, sånn til pynt. Smaker godt med vaniljeis eller vaniljesaus, eller bare til kaffe/te/brus/vann. Sett deg tilbake i stolen, og se stykkene forsvinne! Spis og nyt!




3 kommentarer:

Anonym sa...

Skal prøve den idag :)

Anonym sa...

Den såg kjempe god ut - spørs om ikkje den må prøves ;)

Cathrine Møller Øyen sa...

Fivrill: Disse er fantastiske. Lagde selv en halv porsjoni helga; lørdagsgodt!!
Mvh Cathrine

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...