Sider

lørdag 18. februar 2012

Fantastiske boller!

Da er det tid for fastelaven, og for mange innebærer det boller. Jeg trenger i grunn ikke noen unnskyldning for å bake boller jeg, altså...
Dette er de mest fantastiske bollene i verden!! Oppskriften er hentet fra
Morten Schakenda om boller, brød og tilfeldigheter fra Bakeriet i Lom.
Her er det mye nyttinge tips til oss hjemmebakere. Jeg skal forsøke å guide gjennom de viktigste trinnene, men anbefaler på det varmeste å kjøpe boken!


Du trenger:
1 kg hvetemel
1/2 liter melk
150 gram sukker
1 ts salt
15 gram kardemomme (ca 3 ts)
1 stort egg
50gram fersk gjær
150 gram romtemperert smør i terninger

Ha alle ingrediensene untatt smøret i en bakebolle. Gjæren smuldrer du bare mellom fingrene. Dette skal elte så lenge at du ikke trenger å stresse med å røre ut gjær osv. Melken tar du rett fra kjøleskapet! Ikke varm opp væsken! Gjær trives best i temperaturer mellom 20-30 grader C, og med energien som blir tilført deigen under elting, får deigen høy nok temperatur.

La deigen elte i minst 15 minutter i en kjøkkenmaskin med eltekrok, jeg kjører Kenwood på gjærdeiger.
Når deigen er smidig og slipper kantene, tilsetter du smør i terninger og elter videre i minst 15 minutter til. Sørg for at alt smøret er eltet godt inn.
Legg plast over deigen, og la den stå å heve i romtemperatur til dobbel størrelse. Jeg lar den stå minst en time.

Ikke fall for fristelsen å forsøke å raske på deigen ved å sette den et varmt sted. Gjæren må få utvikle seg i sitt eget tempo, sier Schakenda. Og han vet hva han snakker om, det kjenner du når du setter tennene dine i en nystekt bolle etter hans metode.
Når deigen er hevet ferdig, deler du den opp i ca 20 emner, og triller til boller. Dette blir ganske store boller, men det er helt ok! Sett bollene på et stekebrett med bakepapir eller annet stekeunderlag, og la de etterheve under plast i minst en time til, til ca dobbel størrelse. Etterhevingen er veldig viktig!

Pensle med egg, eller med melk som jeg gjorde. Med melk blir de ikke fullt så blanke, men litt mattere og lekre. Jeg strødde også litt sukker på, for syns skyld. Stek ved ca 180 grader i ca 15 minutter. Avkjøl på rist.
Baker du bollene før du skal bruke de, bør de fryses straks de er avkjølt. Når du skal bruke de igjen, lar du de tine litt, før du varmer de i ovnen i 3-5 minutter ved 150-200 grader. Da smaker de som nystekte igjen!
Jeg serverer bollene som de er, og liker det best. Skal du stæsje de opp til fastelaven eller liknende, kan du gjerne dele de i to, og fylle med vaniljekrem eller pisket krem, og kanskje litt rørt bringebær.
Det er heller ikke noe i veien for å legge en ss vaniljekrem i hver før du steker de, da får du skoleboller!

4 kommentarer:

Linda - HJERTEHUSET sa...

Eg bake og bollene mine etter den oppskriften, de blir så fantastiske gode og luftige. Bakdelen e jo at alle andre sine boller ikkje e lika gode som mine, hihi...
Kjekk blogg du har her, eg følge med vidare
Klem fra Linda

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei Linda!
Da kan du bli helten i gata, med verdens beste boller!
Takk for hyggelig tilbakemelding!!

Nick sa...

Helt utrolig gode boller. Men 15 gram av salt og kardemomme virker litt mye syns jeg. Kan bare være vekten min som er dritt, men... Satset på ca. 1ts hver i stedet jeg. Ble allikevel de beste bollene jeg noen gang har laget.

Takk for nok en fantastisk oppskrift!

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei Nick.

Jeg har og gått ned på saltmengden, så jeg skal endre det i oppskriften. Men kardemomme-mengden står jeg ved :-) Det sakl smake skikkelig kardemomme. 15 gram er ca 3 teskjeer.
Og ja, det er verdens beste boller! Hurra for Morten Schakenda!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...