Sider

søndag 25. mai 2014

Regnbuekake

For noen uker siden fylte Junior år. Til å ha en bakeglad mamma har han jammen fått lite spennende kaker opp gjennom årene. Når det er hans tur, er jeg så stresset med selskaper og baking og pynt og organisering at jeg aldri har tid til å lage de helt store mesterverkene.

Jeg vil ikke påstå at jeg har gjort det denne gangen heller, men jeg overrasket med en litt morsom og fargerik sak i alle fall. Både jubilanten selv og mange av hans gjester syntes dette var en gøyal sak, jeg har i alle fall sagt delvis ja til å bake en 5-6 stykker til… 
Men det blir antakelig ikke med det første. Litt tidkrevende, men du verden så moro!

Her er oppskriften på Regnbuekake:
Bunnene lages to og to. Det er i grunn eneste mulighet, for i de fleste ovner går det ikke med enn to former samtidig. Og på den annen side, hvem har seks 20cm former? Men det går likevel ganske radig. Bunnene skal steke i bare noen minutter hver, og røren går fort å lage. Siden ingrediensene er de samme hele veien, trenger du heller ikke vaske visper og boller mellom hver porsjon.
Oppgitt røre er til to bunner. Du må bruke all deigen, og ikke spise av lasset. Bruk slikkepott for å få med alt. Digitalvekt er lurt. Hver porsjon røre må deles i to så nøyaktig som mulig, nemlig. Og så farges i hver sin farge.

Du trenger til to bunner:
125 g temperert smør
225 g mel
150 g sukker
3 medium egg (viktig med rett størrelse)
1 teskje bakepulver
1 teskje vaniljesukker

Sett ovnen på 180 grader over- og undervarme. Smør to 20 cm kakeformer. (Du kan ikke bruke mindre størrelser, for da holder ikke røren til formen.

Sørg for at alt er romtemperert. Begynn med å kjøre mel, sukker, bakepulver, vaniljesukker og smør til en jevn masse, før du tilsetter eggene. Kjør i mikser til du har fått en jevn røre. Ved bruk av digitalvekt fordeler du røren likt mellom to boller. Så er det bare å røre inn farge med en sleiv eller slikkepott, før du har røren i formen. Røren i seg selv er rimelig bleik, så den fargen du får på deigen, svarer godt til den fargen bunnen får når den er stekt. 
Du må hjelpe røren utover i formen med en slikkepott. Prøv å få det så jevnt som mulig, for den fordeler seg ikke helt av seg selv. 

Stek på samme rist i ovnen i 10-12 minutter. Sjekk med kakepinne at den er ferdig stekt, men ikke stek for lenge heller… da blir det veldig tørt.
Etter at du har tatt ut kakebunnene, vender du de over på en rist til avkjøling. Vaske formene, smør de på nytt, og gjenta hele prosessen. To ganger til og med.

Du trenger sterke matfarger for å oppnå de skarpe fargene uten å få bismak. Jeg bruker Wilton sine pastafarger eller AmeriColor sine semiflytende farger. AmeriColor har utrolig flotte farger bortsett fra blåfargene, de her helt på jordet. Jeg brukte rød, oransje, gul, grønn, blå og lilla. (Jada, jeg vet at indigo glimret med sitt fravær).

Ett kult tips er å smaksette bunnene. Jeg hadde en mistanke om at dette kunne bli litt kjedelig på smak for de fleste, formkake med smørkrem liksom… Så jeg svingte i vei en egen variant. Litt finrevet sitronskall i den gule, saften av en pasjonsfrukt i den oransje, litt limeskall i den grønne, og litt appelsinskall i den lilla. Det siste passet ikke så godt med fargen, men hva smaker egentlig lilla og blått?

La bunnene avkjøle helt på risten. Så kan du lage smørkremen, og sette de sammen.


Du trenger:

200 g mykt smør
600 gram melis
5-6 ss melk
ev. litt vaniljesukker.


Kjør melis og smør i en mikser (med k-spaden/det flate miksebladet) til det har mikset seg sånn delvis. Tilsett væsken, og øk hastigheten. Jo lengre du visper, desto luftigere blir kremen.
Denne porsjonen holdt lenge til meg, men om du ønsker å ha et tykkere lag utenpå, må du kanskje lage en halv porsjon til.

Begynn med å legge en liten skje krem på fatet. Dette hindrer at kaken seiler rundt. Legg på den første bunnen, og fordel smørkrem på den. Du bør ikke ha for mye smørkrem mellom hver bunn, da blir kaken ustabil. Fortsett slik til alle bunnene er brukt, husk på rekkefølgen nå da. Jeg valgte å avslutte i lilla/blåtoner, men det blir jo ett fett. Fordel et godt lag av smørkremen utenpå. 


Jeg var opptatt av å kamuflere kaken som hvit, så derfor pyntet jeg den ikke. Men her er det lov å slå seg løs! Hva med Nonstop eller smågodt? Eller farget smørkrem? Tøft blir det uansett. Og du blir helt sikkert litt «helt» du og. En annen variant jeg tenkte på, som hadde vært kul til jente, var 5-6 forskjellige rosa og lillafarger.



Det blir noen saftig høye stykker, men pytt. Du får heller skjære tynt!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for kaketipset - her gikk vi bananas med e-stoffene! Leste du bakpå den lille bøtta med farge? "Kan ha en negativ innvirkning på barns aktivitet og konsentrasjonsevne." Hahaha! Perfekt til barneselskapet ;)

Beste hilsen KariAnneK

Cathrine Møller Øyen sa...

Hehehe!! Du store, dette ble e-stoffbonanza! Ikke rart ungene var helt over styr.
Godt dette ikke blir så ofte, da. Hørte at du hadde laget sånn kul kake, ja.
:-)

Anonym sa...

Howdy! I could have sworn I've been to your blog
before but after browsing through a few of the articles I realized it's new
to me. Anyways, I'm definitely happy I discovered it and
I'll be bookmarking it and checking back regularly!

Here is my weblog - Mobile Web Videos ()

Ingrid Strand sa...

Lurte på om denne kaken holder seg godt, så man kan lage den dagen i forveien? Er jo greit å slippe å bruke timesvis på kjøkkenet på den store dagen.

Cathrine Møller Øyen sa...

Beklager seint svar, Ingrid. Denne kaken bakte jeg flere dager i forveien, frøs ned bunnene godt innpakket, og "monterte" og pyntet kaken dagen før. Gikk supert!!
Men dette er ikke en kake for de store kulinariske opplevelsene, dette er en morsom kake som smaker helt ok...

Anonym sa...

Blåbær kunne en vel brukt til lilla/blå..

Anonym sa...

Er smør kremen til hele kaka eller?

Heidi sa...

Takk for oppskrift. Har nettopp laget til jentungen som blir 12.

Men - skal den kaka være så kompakt? Kastet første røra da jeg ble misfornøyd. Lagde ny, men bunnene fikk akkurat samme konsistens som den første jeg lagde.

Kan vel konkludere med at det IKKE er en kulinarisk opplevelse, men en fryd for øyet og thats it. :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...