Sider

mandag 11. mai 2015

Hjemmelagde karbonader med blomkålmos, med en liten tvist.

Jeg spiser langt mindre raske karbohydrater nå enn før. Diabetes er selvfølgelig en viktig årsak, og bevisstgjøring på hva dette gjør med kroppen og blodsukkeret gjør det lett å finne på noe annet. Dermed må potetene ofte vike for andre matvarer. Som blomkål, søtpotet, brokkoli, rotfrukter og andre morsomme grønnsaker.

Blomkålmos har blitt en populær favoritt i huset, og kan erstatte potetmos til alle retter spør du meg.
Men at jeg kunne spe karbonadedeigen med rødbeter hadde jeg ikke sett for meg...

Likevel, ulykker skjer som oftest i hjemmet, og mange av de er fullt spiselige!
Dette ble en fantastisk god middag.

Du trenger:
 
Karbonader:
600 gram karbonadedeig
1 ts salt
2 syltede rødbeter
1 egg
 
Blomkålmos:
1 stor blomkål
1 ts salt
2 ss smør
0,5-1 dl melk

Jeg kom over en pakke i grønnsaksdisken på min kjære Menybutikk på Sandsværveien på Kongsberg. (Vel, det er ikke MIN butikk, men jeg liker å tro det...) Den pakken inneholdt ferdig bakte og økologiske rødbeter, vakuumpakket. De kan sikkert brukes til noe, tenkte jeg. Jeg har i det siste lest og prøvd mye av matoppskriftene og filosofien til Berit Nordstrand, og hun skriver mye om rødbeter. Bakte rødbeter med feta var en høydare!

Så hvorfor ikke blande ut karbonadene med revet rødbet? Jeg vet jo at Junior haaaaater revet/hakket løk i karbonadene, men rødbeter gir jo så fin sødme! Og så snikinnfører jeg litt mer regnbuemat. Les mer om å spise regnbuen HER.
Som sagt, så gjort! Og det ble veldig godt.

Jeg begynner med blomkålmosen, den skal koke en stund. Del blomkålen i store buketter, og kok i lettsaltet vann. Det kan fort ta 15-20 minutter før de er skikkelig møre.

Sett ovnen på 175 grader C.
Mens blomkålen koker blander jeg deigen til karbonadene. Bland først kjøttet med salt, og elt det seigt. Ha så i revet rødbet, og bland dette godt inn sammen med ett egg. (resten av rødbetene legger du i en Tupperwareboks i kjøleskapet, og bruker i en salat eller liknende).
Ha en teskje smør i en stekepanne, form runde og litt flate karbonader, og stek på middels høy varme. Jeg har platen på 6.5 eller 7 (av 9,5). Stek i to-tre omganger. Jeg fikk 9 karbonader av denne porsjonen, nok til to store og to små. Minst.
Stek karbonadene brune på begge sider, og ha de over i et ildfast fat. Etterstek i 5-6 minutter i ovnen mens du gjør ferdig blomkålmosen.

Når blomkålen er mør heller jeg av alt vannet og lar den dampe godt av seg på platen. Så tilsetter jeg smøret og melken, og moser dette til en fin mos med stavmikser. Smak eventuelt til med litt salt, og hvit eller sort pepper etter ønske.

Server med grønnsaker som brokkoli og sopp, eller bakte tomater og løk. Kun fantasien setter grenser.
Pass på å ikke overstek karbonadene, da blir de tørre. La de heller hvile litt på bordet hvis ikke blomkålmosen er helt klar.
Bon apetit!

1 kommentar:

Kristine sa...

Takk for deilig oppskrift, er skrevet ut og skal prøves snarest! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...