Sider

tirsdag 25. september 2012

Langpannekake med vaniljesaus

Dette er en kake som bør tas fram fra glemselen! Kjært barn har mange navn, men vi har ofte referert til denne som Vaniljesauskake. Årsak: det er en hel liter vaniljesaus i den!

Mamma mente hun hadde fått oppskriften av en kollega eller syklubbvenninne, og jeg kan huske at jeg bakte noe tilsvarende da jeg bodde på hybel i Bø i Telemark. Oppskriften dukket opp fra glemselen igjen da jeg plutselig fant den på den flotte bloggen [kjøkkentjeneste].

I forbindelse med et hyggelig arrangement i klassen til min sønn lagde jeg denne. Og det gikk unna hos både store og små, så denne kaken kan du være sikker på at de fleste liker.


Dette trenger du:
10 dl vaniljesaus
200 gram smør
600 gram sukker
700 gram mel
2 ts vaniljesukker
4 ts bakepulver

Toppes med mye kanel og perlesukker

Slik gjør du:
Sett ovnen på 175 grader.
Smelt smøret og la det avkjøle noe. Bland først det tørre i en stor bakebolle, før du rører inn vaniljesaus og smør. Ha røren i en vanlig langpanne kledt med bakepapir.
Strø over et godt lag med kanel og perlesukker.


Stekes på nest nederste rille ved 175 grader i 40-45 minutter. Sjekk gjerne med en kakepinne at kaken er ferdig.

Avkjøl noe før du eventuelt deler den opp. Kaken kan fint fryses i passe biter, så har du litt godt å ta opp om du plutselig får behov! Du kan fint lage kaken dagen før, den blir om mulig ennå bedre dagen etter.
 
 Og nå som det er sesong for norske epler kan du gjerne bruke denne oppskriften som basis til en langpanne eplekake, det smaker nydelig! Da bare skreller og renser du 6-8 epler, deler i båter og stikker båtene ned i deigen.


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...