Sider

søndag 13. mai 2012

Eltefritt brød med parmesan

Jeg har forsøkt meg på eltefritt brød, såkalt No knead bread flere ganger. På bloggen har jeg beskrevet fin og grov variant her. I helga skulle vi ha lunsjgjester, og jeg hadde laget minestronesuppe. Mannen, som er brødelsker, foreslo eltefritt brød til suppen. Veldig god ide, tenkte jeg. I tillegg fikk vi lyst til å gjøre det litt italienk for å stå til suppen. Det fungerte utmerket!
Dessverre ble det er ganske dyrt brød... For da jeg skulle sette det glovarme lokket til Le Creuset-kjelen tilbake på kjelen etter å ha lagt i deigen, glemte jeg at det holdt ca 250 grader. Og tok i det med to fingre. AU! Slapp det rett i koketoppen, som knuste. Så i morgen blir det telefon til Miele, for å høre hvordan vi løser dette. Isj! Men brødet var godt, så godt at gjestene mente det nesten var verdt det... Her er i alle fall ingrediensene.


Du trenger:
500 gram mel
1/4 ts tørrgjær
1 ts salt
400 ml vann
1 ts italiensk krydder

ca 1-2 dl parmesan


Bland det tørre godt. Jeg bruker et italiensk krydder bestående utelukkende av tørkede urter. Bruker du et med salt i, bør du redisere saltmengden tilsatt deigen. Ha i vannet, og bland alt lett sammen, men ikke rør lengre enn at det samler seg lett. La det hvile i romtemperatur i 10-20 timer, avhengig av hva som passer inn i hverdagen. Hvelv deigen ut på et godt melstrødd bakepapir. Brett deigen fire ganger, en fra hver side. Men før du bretter, strør du over et lag parmesan. Så bretter du, og for hver gang du folder deigen over hverandre, har du på litt mer revet parmesan. Legg deigen med siste brett ned. Sett bakebollen over igjen, og la hvile ca 2 timer.
Etter ca 1,5 timer setter du ovnen på 250 grader, og setter formen inn til oppvarming. La den stå i ovnen i 30 minutter så den er skikkelig varm. (Jeg har to hvite og ubrukelige fingertupper som bekrefter at det blir skikkelig varmt). Denne gangen brukte jeg min 24 cm Le Creuset jernkjele til å steke i.
Når kjelen og ovnen er gjennomvarm, hvelver jeg deigen over i den varme kjelen. Så setter jeg umiddelbart på lokket, og rett i ovnen i 30 minutter. Etter 30 minutter senker jeg ovnen til 220 grader og tar av lokket.
Når brødet så er ferdig, lar jeg det avkjøles på en rist. Så er det bare å skjære opp og servere. Smakene ble helt nydelige med parmesan og urter! Fantastisk suppebrød!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...