Sider

mandag 21. mai 2012

Skolebrød

Som noen kanskje har fått med seg, sverger jeg til en fast oppskrift når jeg baker søt gjærbakst, nemlig Morten Schakendas. Den blir alltid vellykket. Det eneste unntaket er når jeg baker mine prisvinnende (flott å kunne si det) kanelsnurr. De er tuftet over en helt annen lest, men gir også et helt annet resultat.
Denne gangen er det gode og gammeldagse skolebrød/skoleboller jeg har laget av bolledeigen min. Helt nydelig!!
DU kan gjøre som de proffe og lage vaniljefyllet selv, eller du kan ganske enkelt bruke Piano vaniljekrem. Den gir veldig gode skolebrød. Med litt melis og kokos er vi helt i mål!



Du trenger:
1 kg hvetemel
1/2 liter melk
150 gram sukker
1 ts salt
10-15 gram kardemomme
1 stort egg
50gram fersk gjær
150 gram romtemperert smør i terninger


For en detaljert trinn-for-trinn gjennomgang av oppskriften med bilder, se her!
Ha alle ingrediensene untatt smøret i en bakebolle. Gjæren smuldrer du bare mellom fingrene. Dette skal elte så lenge at du ikke trenger å stresse med å røre ut gjær osv. Melken tar du rett fra kjøleskapet!

La deigen elte i minst 15 minutter i en kjøkkenmaskin med eltekrok, jeg kjører Kenwood på gjærdeiger.
Når deigen er smidig og slipper kantene, tilsetter du smør i terninger og elter videre i minst 15 minutter til. Sørg for at alt smøret er eltet godt inn.
Legg plast over deigen, og la den stå å heve i romtemperatur til dobbel størrelse. Jeg lar den stå minst en time.
Ikke fall for fristelsen å forsøke å raske på deigen ved å sette den et varmt sted. Gjæren må få utvikle seg i sitt eget tempo.
Når deigen er hevet ferdig, deler du den opp i ca 20 emner, og triller til boller. Dette blir ganske store boller, men det er helt ok! Klapp de litt flate, og sett bollene på et stekebrett med bakepapir eller annet stekeunderlag. La de etterheve under plast i minst en time til, til ca dobbel størrelse. Etterhevingen er veldig viktig!
Når de er ferdig etterhevet, lager du en fordypning i hver av bollene med fingrene, og fyller med vaniljekrem. Fordypningen bør være litt større enn en femkroning, du skal tross alt ha godt med vaniljekrem i.

Så steker du bollene ved 180 grader i ca 15 minutter med over- og undervarme, se an ovnen din. Avkjøl på rist.



Når bollene er avkjølt, smører du på melis rundt vaniljekremen, og dypper den så i kokos. Server!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei. Du kjører kenwood på gjærbakst står d. Gjelder d all gjærbakst? Jeg har kun en kitchenaid.. Har du no tips til hvordan jeg kan tilpasse deigen til min kitchenaid? Ønsker å prøve ut oppskriftene dine, men er usikker på om jeg kan bruke min kjære kitchenaid ;)

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei på deg!
Jeg bruker Kenwood fordi jeg er så heldig å ha en gammel en, og jeg syntes den er bedre på gjærbakst. men dette er en smakssak, jeg vet om mange matbloggere som ELSKER Kitchen Aid til gjærbakst. SÅ det er bare å kjøre på! Du trenger ikke tilpasse oppskriftene over hode, så vidt jeg vet er ingen av oppskriftene mine for store (fysisk)til Kitchen Aid.

Lykke til med gjærbakst, dette kommer til å gå supert!
(og gi meg gjerne en tilbakemelding på hva du syntes ;-) )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...