Sider

fredag 30. mars 2012

Tomatsaus av hermetiske tomater.

Hjemmelaget tomatsaus til pizza og pasta er kjempegodt, og så er det så kjekt å ha i fryseren. Jeg har tidligere laget ett innlegg om tomatsaus på friske tomater. Men du kan like gjerne lage tomatsaus av bokstomater, spesielt når tomatene er dyre. Det er så enkelt å tine en boks med tomatsaus fra fryseren, og vips: halvveis til middag!




Dette trenger du:
1-2 ss olivenolje
2-3 løk (gul eller rød, eller blanding)
1-2 fedd hvitløk
3 bokser hermetiske tomater
1-2 ss tomatpure
friske krydderurter som basilikum, timian, oregano
1-2 ts sukker
1-2 ss sitronsaft
litt salt og pepper


Begynn med å skrelle og hakke løken. Varm opp en god og tykkbunnet kjele på middels varme, ha i olivenolje og hakket løk og hvitløk. Løken skal ikke bli brun, bare svettes og bli blank og myk.

Ta tre bokser med hermetiske tomater, og hell av væsken. Du kan bruke hermetiske cherrytomater, plommetomater eller helt vanlige. MEN - det er utrolig stor forskjell på kvaliteten på bokstomater! Velg en av god kvalitet. Jeg liker veldig ogdt alle variantene til Mutti, eller du kan gå for en økologisk variant som denne til ICA. S&W sine er og fine. Kjøp opp når du finner de på tilbud!

Ha i tomatene, tomatpure og sukker, og la dette koke i 15-20 minutter. Jeg liker en glatt tomatsaus, så jeg kjører stavmikseren oppi for å få jevnet ut.

Smak til med salt og pepper (du trenger bare litt), og litt sitron. Det balanserer ofte tomatene fint sammen med sukkeret.
Til slutt hakker jeg en neve friske krydderurter og har i. Jeg foretrekker å bruke mest basilikum, men har også i litt timian og oregano fra urtehaven i kjøkkenvinduet.

Etter at jeg har hatt i krydderurtene, setter jeg kjelen til side for avkjøling. Så porsjonerer jeg opp, og fryser ned. Har du ikke skuffen full av Tupperware som jeg har, kan du skaffe deg det, eller faktisk fryse ned ønsket mengde i fryseposer.
Bruk det som saus når du baker pizza, til pasta, eller til pizzasnurr som jeg har gjort.

Godt, billig og ikke minst; helt uten tilsetningsstoffer!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...