Sider

onsdag 10. oktober 2012

Cookies med hvit sjokolade og pekannøtter.

En skikkelig god cookie er ikke å forakte. Hvorfor ikke prøve en som smaker av pekannøtter og hvit sjokolade? Litt mer sofistikert og voksent enn den tradisjonelle med sjokoladebiter, og utrolig smakfull og god! Til kaffe, te eller bare som litt kos en kveld. Dette er en deig du kan ha liggende som en pølse i fryseren, og bare skjære av et par skiver hvis du er fysen, eller noen flere om du får gjester.

Jeg skal ikke påta meg æren for å ha funnet opp denne selv, for det har jeg ikke. Den kommer fra min absolutte favorittbakebok (i alle fall når det gjelder kaker), nemlig The hummingbird bakery cookbook. Jeg har ennå til gode å finne en oppskrift jeg ikke liker i denne boken.



Du trenger:
250 gram romtemperert smør
100 gram sukker
200 gram lyst brunt sukker/ muskavadosukker
2 egg
½ ts vaniljeekstrakt eller vaniljesukker
400 gram mel
½ ts salt
¼ ts bakepulver
100 gram hvit sjokolade, hakket
100 gram pekannøtter, grovhakket


Kjør smør og sukker (begge typer) i en mikser til det er hvitt (luftig og lett), ca 5 minutter. Tilsett ett egg av gangen, miks godt mellom hver gang. Ha i vaniljeekstrakt. Hvis du bruker vaniljesukker kan du tilsette dette med melet. Tilsett mel, salt og bakepulver, og miks dette godt inn. Skru av minkeren, og bland inn nøtter og sjokolade med en slikkepott eller liknende. Jeg brukte hvit Valhrona som jeg hakket grovt, men du trenger ikke bruke så dyre produkter. Jeg hadde bare en rest på lur…


Del deigen i to, og lag to pølser som er ca 15 cm lange. Hvis deigen er for myk, kan du enten sette den en halv time i kjøleskap, eller bruke matpapir/folie til å rulle med. Pakk begge rullene i folie, og ha de i fryseren i et par timer.


Når du skal steke kakene, tar du ut en (eller begge) deigrull, og skjærer i skiver på 2-3 cm bredde. Legg skivene på et stekebrett, og stek ved 170 grader i 10-15 minutter.

Deigen holder fint i fryseren en god stund, i alle fall et par måneder. Så kan du kose deg litt utover høsten…

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei,

De kakene så veldig gode ut, anbefaler deg å prøve med WIllies Cacao, fantastisk resultat.
Jeg fant det på StiLi MAT sin nettbutikk. Den er helt ny, veldig bra utvalg der.

www.stilimat.no

Mvh,

Siri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...