Sider

onsdag 13. februar 2013

Asiatisk kyllingsuppe med nudler, ingefær og chili

Litt mørke bilder dessverre.
Tro meg, det smakte mye bedre enn jeg klarer å gjengi på bildene.
Det er alltid tid til en suppe! Wesensteen presenterte for over 40 år siden Supperådet i sin sketsj. Dette råd utgav bladet "Suppe i sentrum", og akkurat denne frasen har blitt en gjenganger  rundt bordet her hjemme. Stadige forslag om å spise mer suppe dukker opp fra mannen, som insisterer på at suppe er mat! Skulle nesten tro han hadde søkt jobben til Informasjonssjef Balle Clorin... 

På tross av Wesensteensk påvirkning har jeg faktisk fått øynene opp for at suppe er godt. Og middag. Bare det gjøres litt ut av det, ikke bare varme opp en Toropose. For det er ikke til å stikke under en stol; hjemmelaget suppe er definitivt best!

Denne er spicy og god, med mye smak og god hete (her kan du selvfølgelig velge styrken selv). Det tar litt mer tid å lage suppe fra bunnen og ikke fra pose, men du og du så det er verdt det! 


Ingredienser:
Ca 600 gram strimlet kyllingfilet
½ løk
2 hvitløkfedd
3 stilker sitrongress fra glass
1 grønt eple
En god bit ingefær (tommelstor)
½ chili, fra tuppen
3-5 dl kyllingkraft (ev. terning + vann)
1 ss soyasaus
2 bokser kokosmelk
1 ts salt
Saft av ½-1 lime
100 gram nudler, asiatiske eller egg

smør og olje til steking

Jeg bruker strimlet Stangekylling. Det smaker så bra, og gjør godt for samvittigheten samtidig. 
Mine fantastiske MicroPlane rivjern!

Brun kyllingen i flere omganger i litt smør og olje. Mens du gjør dette, varmer du opp en gryte til suppen. Finhakk ½ løk og to hvitløkfedd. La dette bli mykt og blankt i en gryte med litt fett i. ta tre stilker sitrongress fra glass, legg flatsiden på kniven over og gi det en skikkelig dunk med hånda. Ha de over i kjelen. Har du tilgang på friskt sitrongress, bruker du selvfølgelig det!

Skrell et grønt eple, og riv det grovt opp i gryta. La det surre med. Riv så i ingefær, og hakk den ytre halvparten av en rød chili. Hvis du liker det sterkt, tar du med frøene. Hvis ikke fjerner du de først. (jeg bruker frøene). La alt surre med ca 1 minutt før du har i kyllingkraft. I mangel på hjemmelaget, hadde jeg litt fra Stange stående. Den er virkelig super! Begynn med 3 dl, men ha litt mer på lur. Så har du over 2 bokser kokosmelk, og lar dette koke opp.


Ser ikke all verden ut, men nydelig smak blir det!
La suppen stå å trekke/småkoke i 10-15 minutter. Kok opp vann til nudlene, og la de koke seg nesten ferdig. Mens nudlene koker, jevner du suppa. Ta ut sitrongresset, og kast det. Kjør suppen jevn med en stavmikser. Ha i kyllingen, og la den bli varm i suppen. Når nudlene er 1-2 minutter fra ferdig, heller du av vannet og har du de over i suppa.
Smak til suppen med presset limejuice og litt salt. 



Server med naanbrød og limebåter.


6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei! Fantastisk mye fine og innbydende retter her! Skal prøve meg på en god del av oppskriftene der er å finne her. Kom tilfeldig over bloggen når jeg skulle lage tomatsaus, til min hjemmelagde pasta! Fortsett det gode arbeidet!!! Hilsen gutt på 19 som også er glad i god matt!

Cathrine Møller Øyen sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar!!
Slike settes umåtelig stor pris på.

Mvh Cathrine

Mona sa...

Har prøvd oppskriften din på skolebrød, og de ble kjempegode!!
Så tusen takk!! Har lenket til deg i blogginnlegget mitt idag, og har lagt meg til som følger!!
Så jeg gleder meg til å prøve mer av dine oppskrifter etterhvert...
Ha en fin søndagskveld :-)
Hilsen Mona!!

Cathrine Møller Øyen sa...

Mona, så hyggelig!! For en fin blogg du har!!
Den skal jeg sjekke ut nærmere, for jeg elsker strikk og garn jeg og.
Og tusen takk for hyggelig kommentar, både her og på din blogg!
Mvh Cathrine

Ina sa...

Hei!
Kom over bloggen din tidligere og satt klistret! Skal prøve to av oppskriftene til middag i dag og flere blir det! Men om jeg ikke skulle ha tilgang til sitrongress til denne suppen, er det noe annet lignende jeg kan bruke eller er det ok å skippe?
Takk for flotte oppskrifter!
Ina

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei Ina.
Fruktelig lei for seint svar, her har det vært påskeferie... :-)

Klart du kan droppe sitrongress. Det gir en syrlig smak uten å bli surt, hvis det hjalp noe. Bruk heller litt sitron- eller limesaft, bare prøv deg fram.

Lykke til meg mat og baking!

Cathrine

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...