Sider

lørdag 9. februar 2013

Havrecookies, med eller uten tranebær og hvit sjokolade

På fredager er jeg tidlig ferdig på jobb. De årene jeg har hatt en slik timeplan (for det er ikke en selvfølge), har jeg lagt meg til en deilig vane. Jeg går på kafé rett fra jobb, og lar ukas stress og mas skylle ut av kroppen, mens helgens ro og fred overtar plassen. I tillegg til at jeg får meg en skikkelig god kaffe, blir helgen startet på en god måte. Dette nyter gutta hjemme godt av også. I tillegg er jeg så utrolig heldig å ha en av verdens beste klasser på fredager, så uansett hvor slitsom og utmattende uka er, blir jeg i gått humør av den gjengen!

Denne fredagen var Junior syk, og hadde vært med meg på jobb. Det er nesten verdt å være syk for å få en sjanse til å være med mamma på jobb; det er så stas med disse store, nesten voksne elevene mine. Og disse gutta (og noen veldig få jenter) oppfører seg nærmest eksemplarisk i samvær med en 7-åring.

Tilbake til denne fredagskosen min. Det har dette året blitt en herlig vane å stikke innom Kåre Maloney i Bussedalen. En dobbel cortado eller en sterk latte er liksom tingen. Ofte har «Kåre» bakt også, og av og til må man jo nesten smake. Eller ta en vaffel. Den er så utrolig god at jeg ikke tror det finnes maken! Denne fredagen var (heldigvis) vaffeljernet «ute av drift», og Junior og jeg måtte se etter noe annet til kaffe og varm sjokolade. Nybakte havrekjeks med tranebær lå pent og nystekte på fatet på disken. Junior gikk med på å dele en. Selv om jeg måtte spise tranebærene, falt kjeksen i smak hos store og små. Faktisk så grundig at jeg så meg nødt til å true oppskriften ut av «Kåre». Vel, jeg trengte ikke true så mye, da, oppskriften delte han frivillig. Den kom fra nettet, var blitt bearbeidet, og ble videreført til meg. Så endret jeg litt igjen, og her hat du oppskriften slik jeg bruker den, på havrecookies. Med eller uten tranebær og hvit sjokolade.



Du trenger:
180 gram brunt sukker
50 gram hvitt sukker
150 gram smør
1 middels - stort egg
2 ts vaniljeekstrakt
125 gram hvetemel
1 ts bakepulver
En klype salt
5 dl lettkokte havregryn

2 dl hakket hvit sjokolade
1 dl tørkede tranebær

Sett ovnen på 180 grader. Mål opp brunt og hvitt sukker, og romtemperert smør. Du kan godt bruke halvparten brunt og halvparten hvitt, det fungerer også godt. Jeg bruker mørkt brunt sukker, syntes det gir så veldig god smak. Ikke fall for fristelsen til å kjøpe brunt farin, det er ikke det samme som brunt sukker. Bruk gjerne Muscavadosukker, det er ekte brunt sukker. Jeg kjøper det ofte fra Asia-butikker.

Kjør smør og sukker i en mikser til det er lett og luftig. Tilsett egg og vaniljeekstrakt. Hvis du ikke har det, kan du bruke ekte vaniljesukker. Da tilsetter du det med det tørre. Mens egget blandes inn, veier du opp mel, som du blander med bakepulver og salt. Sett ned fatren på mikseren din til det laveste, og bland forsiktig inn melblandingen. Til slutt har du i 5 dl lettkokte havregryn. Når alt er blandet lett sammen, skrur du av mikseren. Smakstilsetninger røres i for hånd.

Nå kan du smake til havrecookisene med det du måtte ønske. Rosiner, sjokolade, nøtter osv. Jeg delte deigen i to like store deler, og i en ene delen blandet jeg inn 1 dl hakket hvit sjokolade, eller hvite sjokoladedråper om du har, og ½ dl tørkede tranebær. Den andre delen beholdt jeg naturell.


Form kuler av deigen som du setter på et stekebrett. Jeg lagde 10 store cookies av deigen med sjokolade og bær, og 8 av den naturelle deigen. Trykk kulene noe flate, og stek i 13-15 minutter. Kakene skal bli lett brune, men ikke stek så lenge at de blir tørre. Avkjøl på rist.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, hvor store lager du disse bår du baker de ut?

Cathrine Møller Øyen sa...

Som jeg skrev litt lengre opp, lagde jeg 10 kaker av den ene halvparten av deigen (den med tranebær osv) og 8 av den andre halvparten. Da blir det god størrelse på de. Men det er klart du kan lage mindre, da må du bare tilpasse steketiden. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...