Sider

søndag 11. august 2013

Sommerens salathit - jordbærsalat med honningvinagrett

Sommeren er IKKE over. Det er tross alt bare august, og selv om vi har hatt en fantastisk sommer på Østlandet, er det lov å håpe på flere varme dager med middag ute, grillings, badetemperaturer osv.

Jeg burde ha publisert denne oppskriften for lenge siden, for den er så sommerlig og fantastisk, men jeg har jammen meg hatt en skikkelig lang sommerferie altså. Og da ble det ikke så mye blogging, dessverre... Anyway, her kommer sommerens nye salatfavoritt!



Jordbærsalat:
en kurv jordbær (500 gram)
1 pose spinatblader (ca 500 gram)
1/2 isbergsalat
1 bunt vårløk
en neve sukkererter
fetaost

Honningvinagrette:
2 ss god hvitvinseddik
2 ss honning
5 ss mild olivenolje
litt grovmalt pepper

Rens og ev. skyll jordbærene. La de renne godt av, og legg på et kjøkkenpapir til tørk. Del i to eller fire, avhengig av størrelse.
Skyll og tørk salatene. Jeg bruker en salatslynge fra Tupperware til dette, det er et nytttig redskap på kjøkkenet, også fordi du kan oppbevare salaten i den og da holder den så mye lengre.
Strimle isbergsalaten, og knip av de lengste stilkene på spinaten. Hakk vårløk i ringer, og skråskjær sukkerertene. 
Bland alle grønnsakene godt, men spar noen jordbær til å legge på toppen. 

Mål opp ingrediensene til dressingen. Visp dem sammen med en visp til du får en tykkere konsistens, og dressingen ikke skiller seg.
Jeg venter alltid med å ha over dressingen til rett før jeg skal servere. Da slipper jeg at salaten blir slapp og trist. 
Så; rett før du skal servere, heller du over dressingen og blander lett. Ha over fetaosten. Jeg bruker en av disse små porsjonspakkene, men siler fra oljen. Legg til sist over de siste jordbærene, og server.

Denne salaten er nydelig til grillmat av alle slag, enten det er kylling, fisk eller pølser! Og den fungerer selvfølgelig godt til middag uten at du griller også!!


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...