Sider

fredag 20. april 2012

Salsa

Fredag er den store Tex-Mex-dagen i Casa Øyen. Da er det taco og burritos, guacamole og salsa i skjønn forening! Og en god tomatsalsa er helt essensielt.

Har du lyst til å gjøre litt ut av tacokvelden, anbefaler jeg å begynne å lage litt mer av tilbehøret selv.

Guacamole har jeg laget før, den finner du
her. Nå er det salsaen som står for tur!










Du trenger:En boks hermetiske tomater
2-3 gode tomater
1 bit chili
1 løk
1 paprika
1-2 fedd hvitløk
1 ts malt kumin
1 ts salt
1 ts kvernet pepper
1 skvis sitron
En neve frisk koriander

Jeg gjør dette ganske enkelt, for jeg grovhakker alle ingrediensene før jeg har de over i en foodprosessor eller liknende. Jeg bruker Quick Chef lll fra Tupperware.
Rens paprika, løk og chili. Jeg bruker ca ½ chili med frø og alt, for jeg liker at det er litt sterkt. Når det gjelder hermetiske tomater, er det veldig stor forskjell på smaken. De beste jeg får tak i i Norge er de fra Mutti, det er samme hva slags tomater. De har både hakkede, cherry og plommetomater. Ha tomatene over i et dørslag, og la all kraft renne av.
Kjør alt i en matmølle til du får den konsistensen du ønsker. Hvis du vil ha en grov konsistens, vil jeg anbefale å finhakke hvitløk og chili før du har det i resten. Så slipper noen å få en stor bit av de ingrediensene…
Holder seg veldig godt i kjøleskap i inntil en uke. Og smaker så utrolig godt!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...