Sider

torsdag 25. april 2013

Granola med kokos og mandel

Jeg elsker å ha hjemmelaget granola stående klar til bruk. Den har en fast krukke på benken, og hele familien vet å forsyne seg der. Junior har fått dilla på yogurt og korn, som han kaller det. Han likte spesielt godt den siste porsjonen jeg lagde, for den var uten bær og frukt. Så denne er gjort enklere og ennå sunnere enn tidligere, med litt mindre sukker og honning. Det er jo ikke sukkeret som skal smake, det er kornblandingen.

Så denne varianten er for så vidt utgangspunkt for mange varianter, her er det bare å ha i det du elsker!

Dette trenger du:

10 dl havregryn, store
1 dl varmt vann

2 ss honning
2 ss lyst brunt sukker
2 ss rapsolje

2 dl skivede mandler
2 dl kokosspon

Sett ovnen på 130 grader. Kok opp litt vann. Rør ut honning og brunt sukker i 1 dl varmt vann, og rør til sukkeret har løst seg opp. Ha havregrynene i en bolle, og hell væsken over. Bland godt, og fordel utover en bakepapirkledt stekeplate. Sett inn i ovnen. Hvert 15. minutt åpner du stekeovnen, og vender litt på grynene.

Etter 45 minutter vender du inn mandler og kokosspon. Mandlene kjøper jeg ferdig skivet. Kokossponet er ikke så lett å få tak i over alt, men prøv helsekostforretninger. Denne typen jeg har nå er ferdig ristet (kjøpt i Sverige), så den blander jeg inn etter at jeg har skrudd av ovnen (mens granolaen fremdeles er varm). Hvis du får tak i uristede kokosspon, gjør du som beskrevet, og har den i sammen med mandlene.

Etter ca en time bør du smake. Er de slik du vil ha de? Liker du de ennå bedre stekt, lar du de bare stå lengre. Jeg skrur nå av ovnen og åpner døra. Så lar jeg platen stå i ovnen med døren åpen til granolaen er avkjølt.

Hva med å servere den med vaniljeyogurt og mango?
Når du er helt sikker på at den er kald nok, har du den over på en tett glass eller en tett boks. jeg er usikker på hvor lenge det varer på en tett boks, men vi har en gang spist på samme porsjon i en måned. Den var like god!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...