Sider

torsdag 17. mars 2011

Oreo cupcakes



Nam-nam.
Jeg skulle ha venninner på besøk en kveld, og tenkte lage noe søtt og enkelt til dessert. Valget falt på Oreo Cupcakes.
Disse er supre, raske og knallgode.
Ikke akkurat Grethe Roede, men noen ganger kan en lukke øynene litt...

Til ca 12 muffins trenger du:


Muffinsrøre:
75 gram smør
2 eggehviter
1 3/4 dl melk
175 gram hvetemel + litt å strø på kjeksen
3/4 ts bakepulver
2 ts vaniljeekstrakt eller ekte vaniljesukker
115 gram sukker



Ostekrem:
250 gram Philadelphia

50 gram smør
2 ts vaniljeekstrakt eller ekte vaniljesukker
200-250 gram melis (etter smak)
28 Oreocookies


Finn frem 12 papirformer, og sett de klare i muffinsbrettet. Har du ikke muffinsbrett, bør du bruke doble former. ta 12 Oreokjeks og vri fra hveandre, prøv å få alt fyllet på en av sidene.
Legg halvparten av de delte kjeksene i muffinsformene med kremsiden opp, de øvrige skal du spare til toppingen.



Lag muffinsdeigen:
Pisk smøret luftig og kremaktig i en kjøkkenmaskin. Tilsett melk og vaniljeekstrakt og rør godt sammen. Jeg er vill fan av ekte vanilje, så ikke bruk vaniljeessens. Det smaker ikke godt! Jeg kjøper alltid vaniljeekstrakt når jeg er i Sverige eller Danmark. Bakesaker er billigere, og det er et mye større utvalg i våre to naboland. Jeg kjøper også ekte vaniljesukker i de samme landene, finn en type som har malt vaniljestang i seg. De er oftes best! I tillegg er det mange økologiske alternativer. Fant en flott i Danmark som heter "Pure". Veldig god!


Tilsett deretter mel og bakepulver og kjør i ca 1 minutt, før du tilsetter sukker og kjører i 2 minutter, og deretter eggehvitene og kjører i ytterligere 2 minutter. Grovhakk 9 hele Oreokjeks, strø litt mel på, og vend de deretter forsiktig inn i muffinsrøra. Grunnen til at det er fint å strø mel på, er at da fester røra seg til kjeksbitene, og så synker de ikke så lett til bunnen.
Fordel muffinsdeigen i muffinsformene, som skal være fylt ca 2/3. Stekes ved 180 grader i ca 20-25 minutter, til muffinsen er ferdigstekt.

Når muffinsen er avkjølt står ostekremen for tur:
Bland sammen ost og smør i en kjøkkenmaskin, og kjør det til en jevn masse. Tilsett melis og vanilje, og kjør til massen blir kremaktig. Finhakk de 12 halvdelene av Oreokjeksen du delte innledningsvis, og vend disse forsiktig inn i ostekremen, men spar en ss som du knuser til pulver.

Fordel ostekremen oppå muffinsen og pynt med resten av Oreokjeksen delt i to på tvers. Del med en skarp kniv, så går det bra.
Jeg la på ostekremen med teskjeer, for en litt rustikk look. Og så strødde jeg kjekssmulene over til slutt.
Ser ganske bra ut, ikke sant?
Og smaker ennå bedre.







Hadde med meg restene til mine fredagselever, de var ganske fornøyde!

1 kommentar:

Anonym sa...

Sykt gode!! Elsker dem har lyst til å lage flere av disse

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...