Sider

tirsdag 18. oktober 2011

Luksussjokolade

Når nettene blir lange, og kulda setter inn... Så er det så deilig med en kopp med noe varmt. Sjokolade og chilli er to ting som går godt sammen, og har etter hvert blitt en populær kombinasjon.
Dette er ikke kakao, dette er ekte varm sjokolade! Det beste som finnes mot blåmerker, kulde, nedstemthet, krangler, uoppdragne barn og strikkedilla. Eller kanskje det ikke kurerer noe, men rett og seltt bidrar til å løfte sinnet og fremme lykke? Det er jo mye som er bra med sjoklade. Og hvis du bruker en sjoklade av god kvalitet med høyt kakaoinnhold, er det både antioksidanter og lite sukker. Montezuma II, Aztekerkongen, skal ha intatt omkring 50 kopper sjoklade om dagen, men jeg klarer meg en en i ny og ne.



Du trenger:
Ca 50 gram mørk sjokolade
4 dl lettmelk
en knivsodd chillipulver
en knivsodd kajennepepper


Knekk opp eller hakk opp sjokladen, og ha den i en stor kopp. Jeg bruker Guanaja fra Valhrona. Den har et kakaoinnhold på 70%.
Jeg har forresten fått meg ny kopp fra Traktøren Kongsberg, den tar minst en halv liter. Den var i masse lekre farger, men lilla kledte meg veldig godt. For en lekker vertinnegave! Kanskje med en liten pose sjoklade i?
Ha i krydder. Det er lite som skal til for å sette smak, så med en knivsodd mener jeg ca 2-3 mm inn på kniven. Prøv deg fram, det er bedre med litt for lite enn litt for mye.


Varm opp melk til kokepunktet, og ha dette over sjokoladen i koppen. Rør godt med en minivisp eller liknende. Min er fra Nigella Lawsons kolleksjon.


Sjokoladen er klar til servering. Om du vil, kan du jo pynte med noen minimarsmellows. Sett deg ned med en god bok, fyr i peisen, og nyt høsten!


Bokanbefaling: Barnas bok av A.S: Byatt.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Den her hørtes helt fantastisk ut, Cathrine! Må prøves :)

Cathrine Møller Øyen sa...

Det syntes jeg absolutt! Det var skikkelig selvdigging!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...