Sider

mandag 24. oktober 2011

Tomatsuppe

Tomatsuppe er så mye mer enn Toro! Jeg har vokst opp på mammas hjemmelagde tomatsuppe, og fikser ikke den søte posesuppen. Mamma lagde sine supper på kraft fra steiker og kraftbein, og av og til en buljongterning. Jeg jukser litt mer, men suppen er fremdeles like god! Dette går like fort som å varme opp en pose, og så er det mye sunnere.


Ingredienser:
1-1.5 liter kraft (ev. buljongterning og vann)
en liten boks tomatpure
2 ss smør
2-3 ss hvetemel
en boks hermetiske tomater eller
en kartong tomatsaus naturell
en klype sukker
ca 1 dl fløte/melk

egg, makaroni og/eller farseboller


Kok opp vann og løs opp buljongterninger(den beste er Maggi) i det, eller varm opp kraften. Smelt smør i en kjele på middels varme. Ha i tomatpure og bland dette. Jevn med mel. Bruk hele tiden en god visp, slik at det ikke blir klumper.


Når mel, tomatpure og smør har blitt til en jevn pasta, begynner du å spe med kraft. Vær forsiktig til å begynne med, en øse eller to av gangen. Sørg for å røre ut alle klumpene før du har i mer kraft.
Etter hvert kan du ha i resten av kraften, og koke dette opp. Så kan du ha i en boks hakkede hermetiske tomater, eller en kartong hermetisk tomatmos (Passata di pomodoro). Det er purerte hermetiske tomater, men vi er vant til å kalle noe annet for tomatpure. Så da får dette hete saus. Se bildet, jeg fant min på Rema.


Kok videre. Nå kan du krydre. Det er nok ikke behov for stort salt, men litt pepper kan være godt, og en klype sukker. Smak deg fram, men jeg antar en teskje er nok. Jeg jevnet med ca en dl fløte, men du kan godt bruke melk.


Server gjerne med makaroni, egg eller farseboller. Her foretrekker vi egg og makaroni. Denne gangen brukte vi risironi og gårdsegg, derav den flotte, orange plommen.


Vi hadde gjester, så jeg lot alle lage sin egen sammensetning. Derfor serverte jeg tilbehøret ved siden av. Noen unger liker litt melk i, både for å kjøle ned og for å mildne. Som sønnen min sa: Mamma, denne suppa smaker tomater! Ja nettopp, tomatsuppe smaker tomater, det er jo hele poenget, ikke sant?



Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...