Sider

tirsdag 20. mars 2012

Pasta med kylling og ostesaus

Jeg er tilhenger av at middag i hverdagen skal være enkelt og raskt, samtidig som det skal være minst mulig ferdigmat. Med litt øvelse går det nesten like raskt å lage maten fra bunnen, i stedet for å åpne en pose fra Knorr eller Toro. Jeg liker middager som er klare på ca 30 minutter, og dette er en av dem. Har du det du trenger, fikser du denne retten på 20-30 minutter. Denne retten har jeg egentlig presentert før, da med laks til. Men den er så enkel og grei å lage, og så kan du jo variere hva du vil ha til, enten det er med laks, kylling, skinkestrimler, parmaskinke, osv. Eller du kan utvide innholdet av grønnsaker, og lage den vegetarisk. Og så er det mye bedre for deg å lage sausen selv, da har du kontroll på næringsinnholdet og saltet. Det er ikke alt fra pose som er bra…
Jeg har endret sausen litt, og gjort den litt magrere. Ganske enkelt fordi jeg ikke hadde matfølte i skapet. Men det gjorde ikke noe, så den kan fint lages med bare melk. Den opprinnelige oppskriften finner du her.


Du trenger:
kylling (ca 1 filet på hver)
Pasta – helst fullkornspasta av ditt favorittslag
3 gulrøtter
½ bunt brokkoli
1 dl revet parmesan (eller annen ost)
2.5 dl melk
2 ts Maizena rørt ut i 1 dl melk
1 ts sitronsaft (presset eller ferdigpresset fra flaske)
salt og pepper


Krydre kyllingen med litt salt og pepper. Stek kyllingen lett i en stekepanne, før du har den i et ildfast fat og ettersteker den i ovnen ved 200 grader i ca 10 minutter. Da blir den mest saftig!
Mens kyllingen steker, fikser du resten. Kok pasta som anvist på pakken. Jeg foretrekker fullkornspasta. Vask (og skrell) gulrøttene. Del i skiver. Del opp brokkoli i mindre buketter. Kok grønnsakene i ca 2-3 minutter, de skal ikke bli helt gjennomkokte. Slå av vannet, og la de hvile til alt er klart
Mens grønnsakene koker, lager du sausen. Kok opp 2.5 dl melk i en kjele. Tilsett melken (1 dl) med maizena. La dette koke litt før du har i parmesan, og smak til med salt, pepper og eventuelt litt sitronsaft.


Så er det bare å blande ingrediensene: grønnsaker i sausen, og sausen i pasta. Eller den rekkefølgen du vil. Jeg river litt parmesan over til sist, og du kan pynte med friske krydderurter. Deilig middag i en fei!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...