Sider

fredag 16. mars 2012

Chai Latte.

Jeg har blitt veldig glad i Chai te, og for noen uker siden introduserte en venninne meg for Chai Latte. Det var så godt, så når jeg skal kose meg litt, har jeg forsøkt å lage dette hjemme. Etter et par forsøk fikk jeg dreisen påd et, ikke minst da jeg fikk fatt i en nydelig skogshonning! Det var prikken over i'en! Den er fra Passebekk, og jeg som elsker lokal mat, er storfornøyd. Du kan få kjøpt den på Nystad Gårdsutsalg ved Efteløtbrua, hvis du er lokal leser. Hvis ikke, kan du bruke en honning med litt smak i, lynghonning, blomsterhonning osv. (ikke Akasie, den er i dette tilfellet for smakløs).
Lyset inn vinduet mitt var så vakkert, al jeg måtte leke litt med bilder og oppstilling. Jeg har ikke blitt interiørblogger, men hadde kjøpt noen utrolig vakre ting fra Miljøgården og IB Laursen hos Nystad Gårdsutsalg, så de fikk spille med på bildene. Det er vel verdt turen ut dit, for innehaver Linn har utrolig gode priser! Som hun sa selv: "Jeg må gjøre det verdt det å ta turen hit, så da er prisene litt lavere". Mye lavere, spør du meg! Sjekk ut
facebooksiden hennes her.
Dette trenger du:
Chai te (jeg bruker løsvekt fra Solberg Hansen)
vann
melk
honning


Kok opp vann, trekk sterk te av 1,5-2 ss chai-te og 1 dl vann. Ha teen i en klype eller engangspose. Den skal bli skikkelig sterk.


Mens teen trekker, varmer du opp melk. Jeg bruker ca 2,5 dl. Har du steamer eller melkeskummer, lager du et fint skum på toppen i tillegg. Jeg bruker en god kjele og visp. Pisk melken mens du varmer den opp, da får du et fint skum på toppen.


Ha honning i koppen. Jeg bruker 1-2teskjeer. Når melken er varm, slår du te og melk over honningen.


Du kan velge om du vil la teenposen/klypa være med. Jeg tar den ofte ut, mens venninnen min lar den ligge i. Smaksak.


Topp eventuelt med et lite kaneldryss.


Og så er det bare å finne fram godboka, og nyte "en smak av honning", som DeLillos sier!
I de lekre glasskrukkene fra IB Laursen har jeg lagt de deilige knekkebrødene mine, som du kan finne her.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...