Sider

mandag 28. mai 2012

Salat med serranoskinke, melon og granateple

Den siste uken har sommeren satt inn for fullt, og i Casa Øyen er sommer det samme som salattid. Grønnsakutvalget blir stadig bedre, og etter hvert kommer de norske grønnsakene for fullt også! Denne salaten hadde vi som en deilig lunsj i helgen, men du kan jo bare utvide den med litt godt brød ved siden av, så har du en sunn og god middag også. Denne porsjonen er til to voksne.



Du trenger:
et halv Crispersalathode
½ liten melon
3-4 vårløk
8-10 cherrytomater
½ granateple
noen krutonger
2-3 ss pinjekjerner
6 skiver serranoskinke eller parmaskinke
litt god olivenolje
litt god balsamico
litt parmesan

Begynn med å vaske salaten. Jeg er veldig glad i Crispersalat, men du kan bruke isberg eller annen salat du liker. Fordel salaten i to tallerkener. Del en liten melon, for eksempel Galiamelon eller Cantaloupemelon. Fjern kjernene med en skje, og hul ut melonen med skjeen. Da får du litt ujevne, rustikke biter. Vask vårløken, og del den i skiver. Fordel dette på de to porsjonene. Del cherrytomatene i to eller fire, og fordel.

Granateple er en nydelig og spennende frukt. Lenge sleit jeg litt med å rense den, før jeg leste ett eller annet sted at den beste måten å få ut frøene (det er de du skal spise), er å dele den i to midt på. Så tar du håndtaket på en sleiv, og banker på utsiden av den halve frukten. Da vil frøene ramle ut etter hvert. Det kan sprute litt saft, så stå over vasken eller noe. På den måten får du ut frøene, men ikke hinnene i skilleveggene. Fordel frøene på de to salatene, og legg på tre gode skiver skinke. Fordel en liten neve krutonger, hvis du vil. Til slutt har jeg over litt ristede pinjekjerner, noen dråper god olivenolje og balsamico, før jeg skaver over litt parmesanost. Jeg fikk nylig et kilo parmesan av en venninne som var i Italia, så jeg kan flotte meg litt…

En nydelig og enkel rett som smaker fortreffelig i sommervarmen, men som også er god resten av tiden. Dessverre er det vel mest av de ikke fullt så varme dagene, så da smaker det med litt solskinn på en asjett uansett!

Bon apetit!


Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...