Sider

lørdag 2. juni 2012

Juniors lørdagspizza.

Like sikkert som banken og fredagstaco, er lørdagspizza. I følge gutta i livet mitt er det ikke lørdag uten en god, hjemmelaget pizza. I det siste har har Junior insistert på å lage sin egen pizza, fra å være med på deigen til å steke og ta den ut av ovnen. Han er en tradisjonstro ung mann, det skal være skinke og pepperoni på. Sånn er det!
I tillegg er han er kvalitetsbevisst ung mann. Han har fått sansen for de nydelige spekepølsene til TIND! Her er det flere varianter, men den med sydlandske smaker er helt fortreffelig på pizza!
Mor setter deigen, og Junior kjevler selv ut. Resten av deigen lager vi voksenpizza av, hvis vi ønsker andre smaker.


Du trenger:

En bunn (dobbel porsjon): 750 g hvetemel
2-3 ts salt 
4 ts tørrgjær-eller 40 g vanlig gjær
4 dl vann
6 ss olivenolje

En porsjon tomatsaus

Skinke, ost og spekepølse etter ønske
  
En mer detaljert gjennomgang av deigen finner du her, og pizzasausen finner du her. Etter at deigen har hevet ferdig, deler jeg deigen i tre. To litt større og en litt mindre biter.


Den minste er til Juniors egen pizza, de to andre er til voksenpizza. Jeg lager en rund, litt flat bolle av den minste biten, og lar den hvile litt før Junior begynner å kjevle. Så kjevler han til passe størrelse, og legger på et stekebrett. Han elsker den hjemmelagede tomatsausen jeg lager av hermetiske tomater, så den er "bankers". Et par gode spiseskjeer, smørt utover. Så fordeler Junior osten. 


Det er veldig viktig at osten er på før fyllet! Så blir skinke og pølse lagt på. De nye pølsene fra TIND har falt i smak, som for eksempel denne med sydlandske smaker. Ellers kan vi godt bruke en form for pepperonipølse.

Vi steker pizza ved 250-275 grader i 8-12 minutter. Prøv deg frem hva som passer din oven!
God lørdag!


PS: Den siste deigen pleier jeg å kjevle ut og halvsteke. Så fryser jeg den når den er avkjølt. Dermed har jeg en fiks ferdig pizzabunn i frysen neste gang vi skal ha pizza i en fei. Så slipper jeg å kjøpe halvfabrikat...

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...