Sider

torsdag 7. juni 2012

Oreokake

Dette er en bombe av en kake! Søt, mektig og syndefull. Det er ikke mange som orker mer enn en bit, men likevel... Denne bør du bake en gang i livet! Fantastisk kombinasjon av sjokolade, kjeks og syrligere kremost.

Jeg skal servere denne som dessert når jeg om kort tid feirer min 40-årsdag med jentene. Først et bugnende bord av småretter, før vi avslutter med Oreokake og Ostekake med browniesbunn og bringebærkrem. Vi må spare litt plass til vin og Champagne også, da... Regner med å skåle for meg selv ut i de små nattetimer. Heldigvis har vi tolerante naboer! Jeg får stikke innom med litt kake dagen etter.



Du trenger:
2 pakker oreokjeks
100 gram smør
300 gram Philadelphia naturell
2 dl melis
3 dl kremfløte
1 pakke oreokjeks, knust
2 pakker Freia sjokolademousse
1-2 dl kremfløte

ev revet sjokolade og minioreos til pynt.

Jeg har tatt utgangspunkt i de mange og ganske så like oppskriftene som florerer på nett, men tilpasset den veldig til min gane. Ofte er disse kakene alt for søte, så det er ikke noe problem å kutte litt ned på melis/sukker. I tillegg vil jeg ha den skikkelig høy og fin, så jeg har økt fyllet noe. Denne passer supert i en 24 cm form.

Slik gjør du:
Kjør kjeksen til smuler i en foodprosessor. Bland med smeltet smør, og fordel i bunnen av en 24 cm form. Trykk massen lett sammen, men ikke pakk den for tett. Da blir den så vanskelig å skjære i etterpå. Sett kjølig.



Bland 300 gram Philadelphia med 2 dl melis, og pisk lett og luftig med håndmikser. Visp 3 dl fløte til lett krem, og bland forsiktig med kremosten. Fordel over bunnen.
Kuns/brekk opp ½ pakke kjeks (7-8 stk), og fordel over ostemassen. Sett kjølig.


Lag to pakker Freia sjokolademousse, en med mørke biter (70 %) og en med melkesjokolade. Jeg brukte 1 ½ av den ferdige moussen, resten ble en liten dessert til Mannen og meg. Fordel moussen over kjeksbitene. Sett kjølig.

Knekk opp de siste kjeksene, og fordel over sjokolademoussen. Til slutt fordeler du kremen av ca 1 dl fløte på toppen, før du pynter med revet sjokolade / sjokoladespon, og mini oreokjeks. Kaken bør få sette seg over natten. Og alt som kan lages dagen før, er en velsignelse!
Dessverre har jeg ikke noe bilde av kaken når den er skjært i, men det skal jeg forsøke å legge til senere. Uansett, jeg garanterer at den smaker fortreffelig!

Server, nyt og ta i mot skryt!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...