Sider

fredag 6. mai 2011

Vietnamesiske vårruller.

Vietnamesiske vårruller etter Bent Stiansen.
Matfagklassen på skolen min hadde laget vårruller, og læreren deres skrøt av hvor flinke de var og hvor gode vårrullene var. Jeg har en lett aversjon mot koriander, men i følge læreren ville ikke disse bli de samme uten. Jeg gikk derfor med på å smake, selv om ingen andre fikk lov – eleven skulle nemlig få ha med restene hjem…
Og det viste seg at de var fantastiske! Jeg fikk oppskriften, og satte kursen mot Asiabutikken. Her skulle det handles ingredienser! På veien syntes jeg det var noe kjent med bildet på oppskriften. Og joda; det var fra kokeboken “Stiansen til hverdags” en av mine favoritter! Jeg har nok kviet meg for å prøve denne, for mitt første møte med vårruller var en fiasko. Denne gangen gikk det langt bedre!


Du trenger (med lokale endringer):
200-250 gram kjøtt- eller karbonadedeig
2 ss soya
1 løk
1 gulrot
3 fedd hvitløk/1/2 kinesisk hvitløk
100 gram kål/spisskål
1 bunt vårløk
1 ss revet ingefær
1 ss chili, finhakket
3 ss fishsaus
6 ss oystersaus
2 ts sesamolje
saften fra ½ lime
100 gram risvermecelli
½ dl frisk koriander
filodeig
1 egg til pensling
Riv løk, gulrot og hvitløk på et rivjern. Fres kjøttdeig i en panne med litt olje, og tilsett grønnsakene. Etter litt har du finsnittet kål. La det frese sammen litt før du tilsetter krydderet og sausene. Legg risvermecelli i kokende vann, og la det trekke i 3 minutter. Sil fra vannet, og bland dette i sammen med koriander. Avkjøl fyllet mens deigen tiner. Ta et ark og legg på fjøla. Legg på ca 2 ss fyll. Pensle med egg rundt den øverste kanten. Rull og brett inn kantene som på bildet. Alt fyllet skal være dekket av to lag deig.Friter de i en frityrgryte, eller i en jernkjele/jernpanne med god olje. IKKE OLIVENOLJE! Druekjerneolje, solsikkeolje eller rapsolje fungerer fint. Jeg har ikke termometer, men varmer oljen opp på middels styrke, og stikker en tresleiv nedi når det begynner å bli varmt. Hvis det bruser rundt sleiva, er oljen varm nok. Pass godt på at det ikke blir for varmt. Hold unger unna! Og ha brannteppe/slukningsapparat i umiddelbar nærhet! Jeg er strengt oppdratt rundt smult og olje etter at pappas leilighet i Saudi Arabia brant etter en eksplosjon i frityrkjelen. Jeg bruker en jernpanne med 2-3 cm olje, og freser de et par minutter på hver side. La de tørke på et papir som absorberer fett, eks. kjøkkenpapir.



Server med Sweet chilisaus og hoisinsaus. Enten denne under, eller en rett fra burk.
Hoisinsaus:
1 dl Hoisinsaus
1 dl vann
1 ss Ketjap manis (søt soya saus)
1 ss fishsauce
2 ts sesamolje
1 ts revet ingefær
1 fedd hakket hvitløk
1 ss hakket koriander
2 ss hakkede peanøtter
1 ss presset limesaft
Bland alt sammen og server.

Vårrullene kan fint fryses før du steker de. Friter dem direkte fra fryseren. Jeg har en stor porsjon liggende der nå, klar til å serveres neste gang vi får gjester eller mannen har lyst på noe snacks i helgen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Rart å ikke nevne å ha et lokk i nærheten! Er ikke alle som har brannteppe, og brannslukningsapperat fungerer ikke dersom oljen tar fyr.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...