Sider

lørdag 7. mai 2011

Sitron- og marengspai

En av de flotteste kakebøker jeg vet om, er “the hummingbird bakery cookbook”. Den inneholder fra det helt elementære til det mer eksotiske og spennende. Da jeg bodde en periode i London på 90-tallet, ble jeg kjent med den fantastiske desserten Lemon Meringue Pie. I kofferten fra London hadde jeg utallige pakker med Instantmix for dette. Men jeg har aldri før prøvd å lage dette fra bunnen. Men nå har jeg prøvd. Og kommer til å gjøre det igjen.
Det er litt tidkrevende, for du skal jo steke denne til sammen 3 ganger. Men det er en suuuuuper dessert å gjøre klar på forhånd, for den kan jo stå i kjøleskapet uten marengs i alle fall to dager. Jeg bakte paideigen og fylte den en dag, og to dager etter lagde jeg marengs og fullførte den. Og den venter gjerne på gjestene, den skal faktisk ikke serveres varm i det hele tatt! Så alt kan gjøres ferdig i god tid!





Det er bare å kaste seg i det! Her er ingrediensene:


Pai:
260 gram hvetemel
½ ts salt
110 gram usaltet smør (eller bruk saltet smør, og gå ned til ¼ ts salt)


Sitronfyll:
8 eggeplommer
2 x 397-g kondensert søtet melk
(dette får du tak i i Asiabutikken)
nypresset saft og skall av 8 vaskede sitroner


Marengstopp:
400 gram sukker
litt vann
7 eggehviter
(¼ ts vaniljeekstrakt)


Bland sammen mel og smør i en mikserbolle, og kjør til en grynete konsistens. Tilsett en spiseskje (15 ml) kaldt vann, og miks videre. Tilsett en andre spiseskje vann, og miks til du har en glatt, jevn deig. Hvis deigen fremdeles er tørr, eller ikke samler seg, tilsett litt mer vann, en teskje av gangen. Pakk inn deigen, og legg den kaldt i en time, minst. Den kan godt ligge i kjøleskapet 2-3 dager, ev. fryses.
Sett ovnene på 170 grader. Kjevle ut deigen, og dekk en form på ca 22-23 cm. Jeg har brukt mine miniformer, så jeg fikk 8. Legg et bakepapir i formen oppå deigen, legg på erter eller keramiske “Baking beans”, og stek deigen i 10 minutter. Ta ut ertene og papiret, og stek videre i 10 minutter.


Sett ovnen på 150 grader. Bland eggeplommer, kondensert melk, sitornjuice og skall i en bolle og miks lett med en ballongvisp eller tilsvarende til det er godt blandet. Fyllet vil tykne naturlig. Hell fyllet i deigskallet, og stek i 20-30 minutter, til fyllet er fast å ta på samtidig som det er lettere mykt i midten. Men det skal ikke skjelve når du rister forsiktig på det! Avkjøl i romtemperatur, før du dekker det til og setter det i kjøleskap i minst en time. Et par timer før du skal sereve, tar du formene ut, og begynner på marengsen. Ha sukkeret i en kjele, og ha i akkurat nok vann til å dekke sukkeret. Kok opp. Mens sukkeret koker opp, piskes eggehvitene på medium/medium-slow hastighet til det er et lett skum. Sukkeret skal nå et stadie som kalles “soft ball”, før det has i mikseren i en tynn stråle mens den går på medium hastighet. Tilbake til sukkeret. Ha en skje og et glass med kaldt vann ved deg. Etter at sukkeret har kokt litt, vil det gå fra å være vannaktig til en tykkere konsistens. Når dette begynner å skje, må du passe på for det kan bli for hardt kokt og. Dypp skjeen i sukkermassen, og rett i det kalde vannet. Det sukkeret som er på skjeen vil nå kunne formes til en myk ball. Da er sukkeret ferdig, og kan tilsettes eggene. Når sukkeret et tilsatt, øker du mikseren til maksimum hastighet, og visper videre i 10-15 minutter. Marengsen skal da ha øket til 2-3 ganger størrelsen, og være hvit og luftig. Sett mikseren ned til medium, og miks ferdig i 2-3 minutter. Så legger du marengsen på paien med skje for en rustikk look, og steker ved 150 grader i ca 20 minutter. Toppen skal være krisp å ta på, og lettere brun. La dette avkjøle seg helt, før du serverer. Så sier jeg bare: spis og nyt!

6 kommentarer:

Havana sa...

Hei! Ser denne posten er et år gammel men sitron marengs paien ser utrolig herlig ut uansett :D Jeg prøvde meg på en stor utgave av denne for noen måneder siden og det var ikke suksess :) men denne skal jeg prøve og se om det går bedre! Kjempefin blogg!

Cathrine Møller Øyen sa...

Den var helt nydelig, Havana. Lykke til!

Anonym sa...

Hei
Har forsøkt denne kaken nå to ganger. Første gangen fulgte jeg oppskriften til punkt og prikke, da ville ikke sitronfyllet stivne enda jeg stekte kaken i flere timer. Andre gangen tilsatte jeg maizena og sukker og kokte sitronblandingen til den tyknet, helte den over og stekte den som angitt i oppskriften. Da så det greit ut, men fy søren så surt det var. Er det virkelig meningen å bruke 8 hele sitroner?

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei!
Beklager at du har trøbbel med denne! Jeg har gjort akkurat slik som jeg har beskrevet, det ble ikke flytende hos meg. Men du fant jo løsningen for deg. Bra!
Ja, igjen bruker jeg faktisk 8 sitroner. Men jeg streber etter å finne økologikse, og de er ofte litt mindre. Kanskje de ikke er så sure heller?
Pass på å ikke få med for mye av sitronskallet, kun det aller ytterste gule.
Jeg tenker også at forholdet mellom fyll og deig blir litt annerledes når jeg lager små porsjonspaier, det blir gjerne mer deig og mindre fyll.
Et par av mine venninner har laget litt grimaser over at de var litt syrlige, men jeg elsker de slik! Gå ned til 4-5 sitroner, og lykke til!
Cathrine

Anonym sa...

Hei!

Jeg prøver meg nå, med små former. Dessverre brukte jeg nesten hele sitronene før jeg forstod at det nok ble litt feil presset derfor enda 2 sitronene og rev det ytterste av skallet. Fikk jo da garantert for mye "juice". Blandet likevel inn 8 eggeplommer og melka. Fikk omtrent dobbelt så mye fyll som jeg trengte. Det skallet spennende å se hvordan smaken blir.... Det ser i alle fall ut til at fylket begynner å stivne likevel, og det smaker godt og syrlig. Må prøve igjen om noen dager da jeg lagde dobbelt opp av parideigen.
Skal jeg da kun presse salat av sitronene og rive det ytterste gule av skallet?

Cathrine Møller Øyen sa...

Hei.
Jeg er litt usikker på hva du egentlig mener her... Men hvis jeg antar at du ikke hadde så mye skall i første røre, og du likte den, så fortsett med det.
Du behøver ikke bruke alt skallet hvis du liker det uten.
Som du ser av en tidligere kommentar her, er det noen som syntes det blir litt vel syrlig med alt skallet og saften. Så prøv deg frem. Jeg liker det veldig syrlig, så jeg bruker "full pakke".

Mvh Cathrine

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...