Sider

onsdag 9. november 2011

Hjemmelagede karbonader

Det er mange fine varianter av karbonader å få kjøpt, men de beste er absolutt de hjemmelagede. Og så er det egentlig så enkelt at det kan gjøres mens potetene koker. Samtidig har du litt bedre kontroll på hva du putter i deg, og kan velge hvor mye salt og krydder du ønsker. Dette er et sunt måltid, hvis du serverer det med grønnsaker og poteter. Denne oppskriften er til 4 personer.

Ingredienser:
500 gram karbonade
2 egg
2 ts buljongpulver
½ ts pepper
50 gram potetmel
½ dl vann


Bland karbonadedeigen med pepper og buljongpulver. Hvis du ikke har buljong, kan du bruke ca 1 ts salt, og litt annet krydder. Ha i eggene, og bland dette inn. Spe så til slutt vekselsvis med potetmel og vann. Du kan bruke en mikser med flat visp eller eltekrok, men det går veldig greit med hendene også.

Varm en stekepanne med litt fett i. Væt hendene, og form karbonader som stekes i panna. Jeg pleier å lage 8 karbonader av denne porsjonen. La de steke i ca 3 minutter på hver side, på middels varme.
Etterstek gjerne i ovnen så de blir gjennomstekte, i stedet for å la de ligge lenge i stekepannen. Jeg legger de i et ildfast fat med lokk, 200 grader i 5-7 minutter. Da blir de supre! Server med poteter, kokte grønnsaker og ev. skysaus.(den kommer fra Toro, og har lite kalorier)


God middag!

2 kommentarer:

John-André sa...

Dette var en spennende karbonade oppskrift, så den skal prøves i dag :D

Jeg kommer vel til å ha i litt sjarlottløk eller rødløk i deigen i tillegg, siden vi er så glad i slikt her i huset :) Og selvsagt hjemmelaget brun saus.

John-André sa...

Da er middagen fortært, og jeg kan bare bekrefte at dette smakte meget fortreffelig på alle måter. Hadde i 1 stk finhakket rødløk i deigen i tillegg :) Samt brun saus som jeg lagde slik:

75g smør (ekte)
2 finhakkede sjarlottløk
4 ss hvetemel
1 l oksekraft
Salt & pepper
5 ss soyasaus

Jeg smelter først litt av smøret og freser løken til den blir blank. Har i resten av smøret etterfulgt av hvetemel. Varmer dette til massen blir lysebrun (pass så du ikke brenner tingene), sper i kraften i 3-4 omganger så det ikke blir klumper.
Tilsetter så løken og lar den koke i 20-30 min.
Smaker til med salt & pepper, samt soyasausen.
Jeg har i en liiiten fløteskvett avogtil også, samt litt brunost (fløytebrunost) også for ekstra god smak.
Om du ikke har finhakket løken så veldig, så kan sausen kjøres med stavmikser før servering :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...