Sider

onsdag 16. november 2011

Hjemmelaget tomatsaus.

Her om dagen kom jeg over et supert tilbud på friske klasetomater. Jeg bruker ikke nok av det i hverdagen til at jeg kan forsvare å kjøpe over 4 kilo, men noe så deilig som hjemmelaget tomatsaus, da! Uten konserveringsmidler, med bare kjente ingredienser, redusert saltinnhold. Ja, bonusene er mange. Og så smaker det så godt! Denne kan du bruke på pizza, til pasta, til torsk (tomatgryte med torsk), til tomatbaserte gryteretter... Mulighetene er mange.
Krydderet bestemmer du også selv, men her er mitt forslag.



Ingredienser:
Tomater, ca 4 kilo
2-3 store løk
4-6 hvitløkfedd
en potte basilikum
litt timian
litt salt, pepper og sukker
en skvis sitron



Først velger jeg å flå tomatene. Dette er jo forsåvidt valgfritt, men jeg liker ikke så godt tomatskinn i sausen. Begynn med å skjære et lite kryss i bunnen av tomatene. Kok opp vann i en kjele, og lag en bolle med isvann. Ha tre og tre tomater ned i det kokende vannet, og la de ligge i 45-60 sekunder. Ha de opp, og rett over i isvannet. Ta de opp av isvannet, og skrell lett av skinnet.


Del tomatene i terninger. Del opp løken og hvitløken, og fres dette i god olje i en romslig kjele. Når dette er mykt, men ikke brunstekt, har du i tomatene. Jeg hadde også i en teskje med italiensk krydder. Det er ikke sikkert det er nødvendig med væske, men ved behov kan du ta i litt vann.


La dette putre på ovnen en god stund. Smak til med salt, pepper og sitron. Sukker får frem sødmen i tomatene, så ha i en teskje eller to med sukker, gjerne brunt sukker. Helt mot slutten tilsettes hakkede urter. Jeg foretrekker mye basilkum og noe timian, men her tar du bare i det du liker selv!


Avkjøl, og frys ned i porsjonspakker. Jeg har laget porsjoner på 3 og 4 desiliter, det passer akkurat til oss. 3 dl til pizza, 4 til pasta.
Og tenk deg selv; nærmere naturen kommer du ikke!


2 kommentarer:

swimzy sa...

Hei Chatrine! :)
Så koselig du vil være med på giveawayen på matbloggen min!

Og så flott matblogg du har selv :)
Håper det ikke gjøre noe om jeg legger deg til i blogglisten min over fine matblogger på bloggen min:)

Mvh swimzy

Cathrine Møller Øyen sa...

Tusen takk, Swimzy!
Jeg har lagt til deg på blogglisten min og!

God helg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...