Sider

fredag 11. november 2011

Laks med potet- og sellerirotpure.

Vi forsøker å ha fisk minst to ganger i uka, og laks er jo tilgjengelig, billig og ikke minst sunt. Junior vil ikke ha laksen stekt i panne, han liker den best ovnsbakt. Og da blir det ofte som han vil... Jeg har er supert grillfat fra Tupperware som jeg bruker til laks, men du kan bruke en hvilken som helst ildfast form, helst med lokk. Følge til laksen er kokte grønnsaker og potetpure med sellerirot. Og så ligger laksen på en seng av strimlet kål og vårløk, med litt matfløte.


Ingredienser:
200 gram laks per hode
3-4 vårløk
en bit hodekål
1.5 - 2 dl matfløte


Skjær opp kål og vårløk i strimler, og legg i bunnen av fatet. Krydre med litt salt og pepper, og ha matfølten over. Legg laksen på toppen, og krydre den. Jeg liker litt sitronpepper på, men du kan bruke hva du vil. Inn i ovnen i ca 10 minutter ved 200 grader. Du må sjekke når laksen er ferdig, den må ikke steke for lenge.


Potetpure:
7-8 poteter
1/4 sellerirot
ca 2 dl melk (jeg bruker ekstra lett)
1 ss smør
salt og pepper

Skrell og rens poteter og sellerirot. Del opp i terninger, og kok møre i vann. Ikke bruk salt, da blir mosen seig! Slå vannet av potetene, og mos med en stamper eller liknende. I en annen kjele varmer du opp melken. Spe med varm melk til du får en passe konsistens. Tynnere og lettere enn potetmos. Ha i en klatt smør til sist, hvis du vil.

Server med kokte grønnsaker etter eget valg, jeg brukte brokkoli og asparges. Dette er en fortreffelig lakserett, som kan brukes både til hverdag og fest!


God middag!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...