Sider

torsdag 29. desember 2011

Nyttårsmiddag - elg indrefilet.

Nyttårsaften er kvelden for god mat, god vin og godt selskap! I år skal vi nyte kvelden med gamle og nye venner, og på menyen står elg indrefilet. Jeg måtte prøvelage det en dag før jul, så vi testkjørte menyen da svigers var på middag rett før jul. Det smakte ypperlig, og var helt klart kvalifisert til nyttårsmiddag!
Jeg var så heldig å komme over noen elg indrefileter fra Smedstuen gård i senhøstes, og de ble kjøpt inn og lagt i fryseren i påvente av den rette anledning. Tilbehøret kan du i stor grad tilpasse etter hva du liker selv, men rosenkål, kantareller og rotgrønnsaker er godt, eller en palett av kokte eller dampede grønnsaker. Jeg er veldig glad i ovnsstekte poteter, og for å toppe det hele, serverte vi verdens beste saus. Kjent i vårt hjem som Annis spesial! (etter opphavskvinnen, selvfølgelig).


Du trenger:
1 elg indrefilet (min 200 gram rått kjøtt per person)
salt og pepper



Saus:
2 ss sukker
3 ss balsamico
6 dl kraft eller buljong
4 dl fløte
3 ss smør
salt og pepper til smak



Poteter:
ca 200 gram amadinepotet per person
litt olivenolje
salt og pepper
en kvist timian eller tre

Jeg starter alltid med sausen. Finn frem alle ingrediensene og mål opp. Kok opp kraft, eller vann med buljongterning. I en jerngryte smeltes sukkeret forsiktig.

Tilsett balsamico, og forsøk å røre ut sukkeret i dette. Klumper det seg for mye, kan du tilsette en liten øse varm kraft.

La det koke inn ett minutt eller to. Rør om, og ha i resten av kraften og fløten. Er det fremdeles noen sukkerklumper, vil de smelte etter hvert som sausen koker inn.

La sausen koke inn til ca halvparten. Det tar alt fra 15-30 minutter. Sausen tåler å hvile mens du konsentrerer deg om kjøtt og poteter. Rett før servering, varmer du sausen opp igjen, og tilsetter ca 3 spiseskjeer med meierismør. Dette heter visst montering. (det finnes ikke erstatning til ekte smør her!) Smak eventuelt til med salt og pepper, men ikke mye. Det er rett og slett ikke behov! Denne sausen smaker til alt salgs vilt, men vi har også servert den til svin indrefilet. Den er rett og slett helt nydelig!! (jeg har hørt rykter om at opprinnelsen muligens er fra en Brimikokebok, men det kan jeg ikke bekrefte. Vi krediterer Anni).

Skjær elgfileten ren for sener og annet, og klapp den tørr.

Brun den på begge sider i en varm panne med lett brunet smør. Ta den ut av stekepannen, krydre med salt og pepper, sett i et steketermometer, og ha i en ildfast form med lokk. Jeg bruker selvfølgelig Ultra Pro fra Tupperware. Inn i ovnen ved 180 grader, til steken er ca 60 grader i kjernen. Da er det lett rød, medium stekt. Ved 64 grader er den svakt rosa, medium til gjennomstekt.

La steken hvile i ca 10-15 minutter mens du koker grønnsaker, fullfører sausen og ser over poteter.

Potetene kan stå inne i ovnen med elgsteken, hvis du ikke har to stekeovner. De blir fint brune på 180 grader også! Del de i to, ringle over litt god olivenolje, dryss med salt og pepper, og til slutt ha noen letthakkede timiankvister over. Stekes i 20-30 minutter, men etter at jeg tar ut steken, øker jeg temperaturen i stekeovnen til 230 grader de siste 7-10 minuttene for å få de litt sprø utenpå.

Så er det bare å legge opp og servere! Godt nyttår!

2 kommentarer:

Arild Jonassen sa...

Da skal jeg prøve denne idag:)
Tilbakemld kommer.

Cathrine Møller Øyen sa...

Så bra. Lykke til, håper den blir bra!!
Verdens beste saus, i alle fall!
Venter spent...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...